اگر کودک شما در طول شب بیدار نمی‌شود، شما یکی از اندک مادران خوش‌شانسی هستید که می‌تواند کل شب را استراحت کند.

کودکانی هستند که در طول روز به اندازهٔ کافی غذا می‌خورند و نیازی به غذا خوردن در طول شب ندارند. تا زمانی که کودک شما از همه نظر خوشحال و سالم باشد، این مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگر کودک شما حداقل ۸ بار در روز شیر می‌خورد، هر ۲ یا ۳ ساعت یک‌بار، حدود ۶ پوشک را در روز خیس می‌کند و وزنش افزایش پیدا می‌کند، پس هیچ جای نگرانی برای او وجود ندارد!

کودک شما ممکن است پنج ساعت یا بیشتر بدون اینکه از خواب بیدار شود، بخوابد و این مسئله‌ای نیست. بااین‌حال، اگر متوجه شدید وزن کودک شما افزایش نمی‌یابد، باید بررسی کنید که چرا برای غذا خوردن بیدار نمی‌شود. اگر در طی دو هفتهٔ اول زندگی، کودک بعد از پنج ساعت برای شیر خوردن از خواب بیدار نمی‌شود، ممکن است لازم باشد او را بیدار کنید و به او غذا دهید تا بتواند به تدریج وزن لازم برای رشد سالم خود را به دست آورد.

نظر پزشک متخصص اطفال خود را جویا شوید. اگر او تجویز کرد که باید کودک خود را از خواب بیدار کنید، این دستورالعمل را دنبال کنید. او نیازهای رشد کودک شما را می‌داند. به همین ترتیب، کودکی که در طول روز برای غذا خوردن از خواب بیدار نمی‌شود اما با سرعت بالایی در حال رشد است و پزشک به شما می‌گوید که دیگر نیازی به بیدار کردنش نیست، بگذارید کودک بخوابد و وقت اضافی را به افزایش انرژی خود اختصاص دهید.

در طی دو هفتهٔ اول زندگی، نوزادان می‌توانند بخوابند حتی اگر از زمان خوردن وعدهٔ غذایی‌شان گذشته باشد. فقط سعی کنید مطمئن شوید که در طی دو هفتهٔ اول، بیش از ۴ ساعت بین زمان‌های تغذیهٔ کودک فاصله نمی‌افتد. در بهترین حالت، شما باید هر ۲ یا ۳ ساعت به نوزاد خود غذا دهید و به  ایجاد شیر بیشتر نیز کمک کنید و در نتیجه مطمئن باشید که کودک شما مواد مغذی و کالری لازم را دریافت می‌کند.

به یاد داشته باشید که تنظیم زمان مشخص برای یک وعدهٔ غذایی لازم نیست و بهتر است که آرام باشید و بگذارید کودک شما هر وقت که می‌خواهد غذا بخورد اما تعویض پوشک او را پیگیری کنید. در ماه اول، باید روزانه حدود ۱۰ پوشک، ۶ پوشک خیس‌شده و ۳ یا ۴ پوشک حاوی مدفوع را عوض کنید. بعد از ماه اول، کودک شما ۶-۴ پوشک را خیس می‌کند، در حالت عادی کمی کمتر عمل دفع را انجام می‌دهد.