کم‌خوابی یکی از متداول‌ترین مواردی است که والدین از آن شکایت دارند و ما اطمینان داریم که حداقل ۹۹٪ از کل والدین ممکن است تا حدی کم‌خواب باشند. به همین دلیل ما متداول‌ترین روش‌های موجود برای ایجاد عادت‌های خواب را پیدا کرده‌ایم که به کودک شما کمک می‌کند شب‌ها بخوابد و در نتیجه شما نیز بتوانید به‌خوبی استراحت کنید.

اول از همه، باید بدانید که نوزادان با توجه به سنشان ساعت‌های خواب متفاوتی دارند. نوزادان تازه متولد شده تا سه ماهه تقریباً ۱۸ ساعت در روز می‌خوابند. این بدان معنی است که در این زمان شما کمتر می‌خوابید اما نه به این دلیل که تا دیروقت بیرون هستید! خبر خوب این است که بین چهار تا شش ماهگی، بیشتر نوزادان قادر به خوابیدن “در طول شب” هستند، که به طور کلی به معنی ۸ تا ۱۲ ساعت کامل است. این خبر خوبی برای شماست؛ زیرا شما می‌توانید صبح بیشتر بخوابید و احساس آرامش بیشتری داشته باشید. متخصصان اطفال توصیه می‌کنند والدین از حدود چهار ماهگی شروع به ایجاد عادت منظم خوابیدن برای نوزادان کنند که به آنها فرصتی برای داشتن الگوی خواب منظم‌تری می‌دهد. به خاطر داشته باشید که هر نوزادی جدول زمانی خاص خود را با توجه به میزان رشدش دارد. بهترین راه برای اینکه بفهمید کودک شما آمادگی لازم برای داشتن عادت‌های خواب منظم را دارد یا نه، مشاهدهٔ نحوهٔ واکنش او به آموزش خواب شماست. اگر به نظر آماده نیست، سرعت خود را کم کنید و چند هفتهٔ دیگر دوباره امتحان کنید.

در ادامه چند روش بیان می‌شود که ممکن است بخواهید امتحان کنید. ما موارد مثبت و منفی را فهرست کرده‌ایم. به یاد داشته باشید که هیچ رویکرد واحدی برای همهٔ نوزادان همیشه (یا حتی همیشه با یک کودک یکسان) کار نمی‌کند. اگر یکی از “روش‌های آموزش خواب” برای خانواده شما کارایی ندارد، آن را رها کنید و وقت بگذارید و یک روش فرزندپروری شبانه را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد.

بیداری‌های برنامه‌ریزی‌شده

این روش مبتنی بر تغییر عادات خواب نوزاد با بیدار کردن او در زمان‌های خاص است. نحوهٔ کار آن در ادامه آمده است:

  1. به مدت یک هفته هر شب از زمان دقیق بیدار شدن کودک مطلع شوید.
  2. سپس، سعی کنید او را پیش‌بینی کنید. اگر او ساعت ۱۲ و ۴ صبح بیدار می‌شود، وارد عمل شوید و او را در ساعت ۱۱:۴۵ و ۳:۴۵ صبح بیدار کنید و هر کاری را انجام ‌دهید که معمولاً در این ساعات برای او انجام می‌دهید.
  3. روز به روز، زمان بیداری را با ۱۵ دقیقه افزایش به ۱۲ و ۴ صبح، سپس به ۱۲:۱۵ و ۴:۱۵صبح و غیره ادامه دهید. کودک شما باید خود به خود بیدار شدن از خواب را کنار بگذارد و در عوض منتظر شما که ساعت زنگ‌دار جدید او شده‌اید بماند.
  4. سرانجام، دیگر نصفه شب بیدار نمی‌شوید و متوجه می‌شوید که کودک شما در طول شب کامل می‌خوابد.

نکات مثبت:

  • این روش برای نوزادانی که تمایل دارند زمان بیداری قابل‌پیش‌بینی در طول شب داشته باشند بسیار مناسب است.
  • شما به عنوان والدین، احساس کنترل بیشتری خواهید داشت؛ زیرا شما مسئولیت بیدار شدن کودک را برعهده دارید.

نکات منفی:

  • ممکن است به سختی خود را راضی کنید که کودک را بیدار کنید (به خصوص هنگامی که او بسیار زیبا خوابیده است).
  • این روش ممکن است مدتی (سه یا چهار هفته) طول بکشد.
  • برخی از متخصصان معتقدند که ساعات بیداری کودک بسیار متنوع‌تر از آن است که این روش برایشان مؤثر باشد.

روش فربر

این احتمالاً بحث برانگیزترین روش برای خواباندن کودک است و افسانه‌های زیادی پشت این روش نهفته است. روش Ferber مبتنی بر این تفکر است که نوزادان با خوابیدن ارتباط برقرار می‌کنند؛ بنابراین برای به خواب رفتن به این موارد اعتماد می‌کنند؛ برای مثال به طور مرتب تکان خوردن یا خوابیدن هنگام شیردهی و غیره. اگرچه این روشی محبوب است، صرفاً یکی از روش‌های دیگر است و روشی نیست که برای همه مفید باشد.

روش کار: کودک خود را در گهواره‌اش قرار دهید و بگویید “شب به خیر”، سپس از اتاق خارج شوید. اگر شروع به گریه کرد، بگذارید حدود ۵ دقیقه گریه کند، با این روش می‌تواند یاد بگیرد که خودش را تسکین دهد. بعد از مدتی، بدون اینکه او را بغل کنید، مدت کوتاهی او را آرام کنید و به او بگویید که آنجا هستید، حالش خوب است و تنها نیست. اگر او دوباره گریه کرد، سعی کنید قبل از بازگشت برای آرام کردن او کمی بیشتر صبر کنید. پیشنهاد این است که به کودک خود اطمینان دهید که هنوز آنجا هستید و ببینید آیا او درحالی که شروع به یادگیری تسکین خود می‌کند حالش خوب است یا نه.

نکات مثبت:

متخصصان می گویند سه تا هفت روز طول می‌کشد تا کودک شما قرار گرفتن در گهوارهٔ خود را به خوابیدن ربط دهد.

نکات منفی:

اگر شما از آن دسته والدینی هستید که دوست ندارید کودک خود را بیش از یک دقیقه درحالی که گریه می‌کند، تنها بگذارید، ‌اشکالی ندارد. می‌توانید روشی متفاوت را که بیشتر مناسب شما باشد امتحان کنید.

روش بانوی خواب

روش بانوی خواب را خانم “کیم وست”، مددکار اجتماعی بالینی دارای مجوز با بیش از ۲۱ سال تجربه در زمینهٔ کودک و خانواده‌درمانی ایجاد کرده‌است. از آنجا که نوزادان با دانش چگونگی خواباندن خود به دنیا نمی‌آیند، والدین وظیفهٔ آموزش به آنها را دارند. این روش به کودک در مورد عادت‌های خوب خواب آموزش می‌دهد و باعث تشویق کلامی و جسمی او در طول مسیر می‌شود. این روش به نوزادان این امکان را می‌دهد تا یاد بگیرند که چگونه در یک محیط امن خود را تسکین دهند و بدانند که مادر و پدر در صورت نیاز در آنجا هستند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این روش و سایر روش‌های خواب به این صفحه مراجعه کنید:

روش‌های خواب

مهم‌ترین نکته این است که یک سبک فرزندپروری شبانه‌ای را که برای خانوادهٔ شما مناسب است کشف کنید. پس از یافتن آن، پایبندی به آن ضروری است. درعین‌حال، آماده شوید تا سبک خواب شبانهٔ کودک خود را با رشد او تغییر دهید. نکتهٔ اصلی این است که همیشه پذیرای رویکردهای جدید باشید و از آنچه می‌بییند پیروی کنید. شما در نهایت شیوه‌ای برای شب‌هنگام خواهید یافت که برای شما و کودک شما مناسب است.

به یادگیری نحوهٔ خواباندن کودک در طول شب در قسمت دوم ادامه دهید.