بچه‌دار شدن کار ساده‌ای نیست! بله، دیدن رشد هرروز و شناخت آنها بسیار زیباست اما مطمئناً می‌تواند به تجربه‌ای چالش‌برانگیز تبدیل شود، به خصوص اینکه در سال‌های اول، شما و کودک مدام تغییر می‌کنید و باید با این تغییر سازگار شوید. یکی از بزرگ‌ترین تغییرها و تنظیم کردن آن، خواب و تمام عواملی است که به دنبال دارد.

عادت‌های خواب هم برای رشد سالم کودک و هم برای سلامتی شما بسیار مهم است. بدون استراحت کامل، عملکرد شما و کودک تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ بنابراین بسیار مهم است که سعی کنید همیشه این نیاز اساسی را برآورده کنید. روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به کودکتان در خوابیدن انجام دهید. بعضی از آنها از سایر موارد مؤثرترند اما همهٔ آنها به شخصیت و اینکه کودک چه چیزی را ترجیح می‌دهد، بستگی دارد. هیچ دستورالعمل دقیقی برای اطمینان از روشی سریع و مؤثر برای خواباندن نوزاد وجود ندارد؛ به همین دلیل مهم است که شما کودک خود را بشناسید و یاد بگیرید چه چیزی برای او مفید است. روش‌هایی برای تعیین عوامل مختلف برای شناسایی و پیش‌بینی روش‌های مؤثر وجود دارد. در ادامه روش‌هایی بیان می‌شود که ممکن است بخواهید آنها را امتحان کنید تا ایجاد عادت‌های خواب سالم را آغاز کنید.

خواب کودک خود را پیش‌بینی کنید

هدف از این روش این است که یک قدم جلوتر از نیازهای خواب کودکتان باشید. اگر نشانه‌های متنوعی را شناسایی کنید، می‌توانید عادت‌های کودک خود را پیدا کنید و تغییر دهید و از رسیدن به مرحله‌ای که نیاز به خواب او با گریه و بی ثباتی احساسی همراه می‌شود، جلوگیری کنید.

شیوهٔ کار آن:

  1. قبل از اینکه بخواهید بخوابید، رفتار کودک خود را مشاهده کنید. علائم خستگی را مشخص کنید؛ این موارد شامل مالیدن چشم‌ها، خمیازه کشیدن، کمی بی‌قراری و غیره است. هر نوزادی متفاوت است؛ بنابراین از کلی‌گویی پرهیز کنید. برای تشخیص و ثبت صحیح این علائم توصیه می‌شود که از زمان و نشانه‌ها یادداشت‌برداری کنید. یک هفته مشاهده و ثبت رفتار کودک برای تشخیص نشانه‌های مختلف کافی است.
  2. مراقب باشید برای خواباندن او چه می‌کنید. این مهم است که بدانید کدام روش در گذشته بهتر جواب داده است. این روش‌ها می‌تواند شامل ضربه‌های روی پشت، آوازخواندن و لالایی گفتن و تکان دادن کودک برای خوابیدن باشد. همچنین می‌توانید یادداشت کنید که هر روش برای آرام کردن و خوابیدن کودک شما چقدر طول می‌کشد.
  3. هنگامی که علائم خستگی و در مرحلهٔ دوم مؤثرترین راهکارهای خواباندن کودک را تشخیص دادید، وقتی متوجه خستگی او می‌شوید، نیازهایش را رفع کنید. مهم است که سعی کنید فوراً این کار را انجام دهید تا از نیاز شدید او به خواب جلوگیری کنید. نرم و آرام صحبت کنید و سپس روشی را که برای او مؤثرتر بوده است، به کار بگیرید.

نکات مثبت:

  • شما برای اینکه به راهنمایی مؤثر برای خوابیدن کودکتان دست یابید، همراهی‌ها و شروط لازم را ایجاد می‌کنید.
  • جلوگیری از بحران‌های نیاز به خواب که وقت‌گیرتر و دشوارترند، مناسب است.
  • با استفاده از این روش، شما دربارهٔ کودک و رفتارهای او بیشتر خواهید آموخت و کنترل بیشتری بر موقعیت‌ها خواهید داشت.
  • این کار زمینه را برای داشتن یک برنامهٔ خواب ثابت ایجاد می‌کند.

نکات منفی:

  • هفتهٔ اول می‌تواند کمی خسته‌کننده و دشوار باشد، با توجه به اینکه باید اجازه بدهید کودکتان با خواست خودش بخوابد تا بتوانید نحوهٔ خوابیدن او را با قبل مقایسه کنید.
  • این کار به زمان و حوصله نیاز دارد.
  • شما باید تمرکز خود را بین عمل و آگاهی از اقدامات انجام‌شده تقسیم کنید؛ برای یک هفته، انجام دادن چندین وظیفه، مشاهده و عمل ضروری است.

تکنیک آرام کردن

برای هر نوزادی حضور در کنار مادر یکی از عوامل مهم برای احساس امنیت است. هنگامی که کودکتان در نزدیکی شماست، احساس راحتی می‌کند و این احساس به او اجازه می‌دهد سریع‌تر و برای مدت بیشتری بخوابد. بااین‌حال، هنگامی که تصمیم گرفتید کودک خردسال خود را در گهواره‌اش بگذارید، مفید است که وقتی کودک را در گهواره‌اش می‌گذارید، قبل از اینکه او را تنها بگذارید، چیزی مربوط‌به خود را در گهواره‌اش قرار دهید تا در نبودتان هم حضورتان را احساس کند.

نحوهٔ کار آن:

  1. به مدت یک یا دو هفته در زمان خواب کودک، او را وادار کنید درحالی‌که از یک شی‌‌ء خاص استفاده می‌کنید به خواب برود. چیزهای گرم و نرم برای لمس کردن مانند پتو یا اشیای نرم مخملی برای این کار عالی‌اند. این شیء را نزدیک خود و کودکتان قرار دهید، به‌طوری‌که هردوی شما آن را لمس کنید.
  2. هنگامی که کودک شما به خواب رفت، حتماً آن شیء را در تخت او قرار دهید تا هنگام بیدار شدن از خواب نیز با آن تماس داشته باشد.
  3. اگر کودک شما در طول شب بیدار شد، ابتدا سعی کنید او را با آن جسم نرم به‌آرامی نوازش کنید و با صدایی لطیف او را آرام کنید.

به تدریج کودک شما یاد می‌گیرد که آن شیء را وسیله‌ای برای راحتی و مراقبت خود بداند. این کمک می‌کند حتی در هنگام تنها خوابیدن در گهواره‌اش احساس امنیت کند. به خاطر داشته باشید که توصیه می‌شود برای جلوگیری از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)، قبل از اینکه کودک شما یک ساله شود، نباید در هنگام خواب چیزی در تخت کودک وجود داشته باشد؛ بنابراین این روش نباید قبل از این زمان استفاده شود.

نکات مثبت:

  • مطالعات نشان داده است که امنیت و مراقبت مادر می‌تواند با یک شیء تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش منتقل شود.
  • با استفاده از این روش شما به تدریج برای تقویت استقلال و مشخص کردن وسایل شخصی مخصوص به کودک تلاش خواهید کرد.
  • با استفاده از شیئی که در زمان خواب کودک استفاده می‌کنید، می‌توانید زمان خواب کودک خود را تنظیم کنید. کودک شما پس از مدتی می‌تواند آن شیء را با خوابیدن ارتباط دهد.

نکات منفی:

  • برای مؤثرتر بودن این شیء در راحت خوابیدن کودک، باید رایحه شما را داشته‌ باشد. این ممکن است یک تا دو هفته طول بکشد. همچنین مهم است که این شیء تمیز و بهداشتی نگه داشته شود.
  • بعد از اینکه شیء شسته شد، ممکن است لازم باشد که برقراری ارتباط کودک با شیء موردنظر را دوباره انجام دهید.

عادت دادن کودک به هر رفتاری به زمان، تلاش، پشتکار و صبر نیاز دارد. این فرایند در ابتدا می‌تواند سخت باشد؛ زیرا باید برای آن وقت گذاشت و فداکاری کرد اما به مرور متوجه خواهید شد که نتایج آن برای همهٔ اعضای خانواده خوشایند خواهد بود.

رؤیاهای شیرین ببینید!