چه کسی تنقلات را دوست ندارد؟ آنها بسیار خوشمزه‌اند و تهیهٔ آنها بسیار آسان است و به تعادل میزان مواد مغذی مورد نیاز برای رژیم غذایی کودک نیز کمک می‌کنند. اگر فکر می‌کنید کودک شما در وعده‌های صبحانه، ناهار یا شام به اندازهٔ کافی غذا نمی‌خورد، یک میان‌وعده سالم می‌تواند برای او یک مکمل غذایی باشد. از طرف دیگر، ممکن است کودک شما اشتهای خوبی داشته باشد و خیلی خوب غذا بخورد اما بین وعده‌های غذایی همچنان گرسنه باشد. میان‌وعده‌های سالم راهی عالی برای شاد و راضی نگه داشتن کودک‌اند.

چگونه میان‌وعده‌های سالم را به کودک خود بدهم؟

بهتر است هرروز میان‌وعده‌ها را در زمان مشخصی به کودک خود بدهید. به این ترتیب، کودک شما یاد می‌گیرد که پیش‌بینی کند در ساعات خاصی وقت غذا خوردن است و برای آنها آماده شود. روزهایی فرامی‌رسند که کودک شما کل میان‌وعدهٔ خود را تمام نمی‌کند زیرا گرسنه نیست یا آ ن را دوست ندارد. بااین‌حال، سعی کنید به طور هم‌زمان تهیهٔ میان‌وعده‌های مختلف را برای او ادامه دهید تا از سردرگمی کودک در زندگی روزمره‌اش جلوگیری کنید.

کدام میان‌وعده‌ها را به کودکم پیشنهاد بدهم؟

بسیاری از میان‌وعده‌های کودکان ارزش غذایی کمی دارند ولی اگر گزینه‌های سالم را انتخاب کنید، این می‌تواند به برنامهٔ غذایی سالم کودک شما کمک کند. دانشگاه اطفال آمریکا (AAP) توصیه‌های زیر را برای دادن میان‌وعده‌های سالم به کودکان پیشنهاد می‌دهد:

  • مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید. زمان میان‌وعده یک فرصت عالی برای افزایش مقدار میوه و سبزیجات است که هرروز کوچولوی شما به آن نیاز دارد. به او اجازه دهید بین دو یا سه گزینه یکی را انتخاب کند. همچنین، می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات را با محصولات لبنی مانند پنیر یا غلات سبوس‌دار و نان ترکیب کنید.
  • موادغذایی سالم را در خانه داشته باشید. اگر کالاهای سالم مختلفی را در دسترس داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید میان‌وعده‌های سالمی را به کودک خود بدهید. سعی کنید در آشپزخانهٔ خود سبزیجات خام، میوه، ماست، هوموس و پنیر داشته باشید.
  • از دادن غذای فرآوری‌شده و بدون ارزش غذایی به کودک خودداری کنید؛ زیرا آنها حاوی مقدار زیادی قند و نمک اضافه‌شده هستند. این میان‌وعده‌ها هیچ ارزش غذایی سالمی به رژیم غذایی کودکان اضافه نمی‌کنند.

هر روز دو تا سه میان‌وعده به کودک بدهید و عادات غذایی خوبی را برای او ایجاد کنید. با دادن قسمت کوچکی از میان‌وعده به کودک، او احتمالاً با رضایت بیشتری آن را خواهد خورد. همچنین این باعث می‌شود که او کل میان‌وعده را رد نکند و به او اجازه می‌دهد با اشتیاق سر میز شام بیاید.

منابع:

mailto:https://www.healthychildren.org/English/healthy-living/nutrition/Pages/Choosing-Healthy-Snacks-for-Children.aspx