آب‌میوه یک نوشیدنی محبوب در بین بچه‌ها و والدین آنهاست؛ زیرا آب بدن و امکان خوردن میوه‌های مختلف را فراهم می‌کنند (به خصوص برای افرادی که در انتخاب غذا حساس‌اند و میوه‌های کامل را نمی‌خورند) اما حتی اگر آب‌میوه طبیعی باشد و از میوه‌هایی‌ سالم تهیه شده باشد، آیا نوشیدنی‌ است که باید آزادانه و بدون محدودیت مصرف شود؟

آب‌میوه را می‌توانید به طور متوسط از ۶ ماهگی به کودک بدهید اما دانشگاه اطفال آمریکا به‌تازگی تغییری در توصیه‌هایش داده و آن را منتشر کرده است. در این تغییرات پیشنهاد می‌شود دستورالعمل‌های جدیدی برای مصرف آ‌ب‌میوه تا بعد از یک سالگی رعایت شود.

مصرف آب‌میوه به دلیل پر کردن شکم کودکان می‌تواند جایگزین سایر مواد غذایی یا شیر مادر / شیر خشک که نوزادان بیشترین نیاز به آن را دارند، شود. اگرچه آب‌میوهٔ ۱۰۰٪ طبیعی و بدون قند مواد مغذی بدن را تأمین می‌کند اما آب‌میوهٔ طبیعی نیز حاوی مقدار زیادی قند و مقدار کمی فیبر است و کودکان را در معرض مصرف کالری زیاد و پوسیدگی دندان قرار می‌دهد.

میوهٔ کامل همیشه از آب‌میوه بهتر است و اگر بچه‌ها میوه مصرف کنند، نیازی به اضافه کردن آب‌میوه به رژیم‌ غذایی آنها نیست. قبل از یک سالگی، ۱۰۰٪ آب‌میوه هیچ‌گونه فایدهٔ غذایی برای نوزادان ندارد. هنگامی که کودکان به یک سالگی رسیدند می‌توانند مقداری آب‌میوه را در کنار یک رژیم غذایی متعادل مصرف کنند اما میزان آن باید با توجه به سن آنها محدود شود. اگر می‌خواهید با آب‌میوه کودک خود را تغذیه کنید، توصیه‌های زیر را دنبال کنید.

دستورالعمل‌های مصرف آبمیوه که AAP آنها را بیان کرده است:

  • نوزادان ۱۲-۰ ماهه: مصرف آب‌میوه مجاز نیست.
  • کودکان نوپا ۳-۱ ساله: بیش از ۱۱۳ گرم آبمیوه در روز مجاز نیست.
  • کودکان ۶-۴ ساله: حداکثر ۱۷۰ گرم آب‌میوه در روز.
  • کودکان و نوجوانان ۱۸ تا ۷ ساله: آب‌میوه باید به ۲۲۶گرم (۱ فنجان کوچک) در روز محدود شود.

سایر توصیه‌هایی که AAP بیان کرده شامل موارد زیر است:

  • کودک خود را به مصرف روزانهٔ میوه یا سبزیجات کامل تشویق کنید. (اگر فرزند شما ببیند که شما میوه می‌خورید، احتمالاً او میوه خواهد خورد!)
  • یک فنجان آب‌میوه را در تمام طول روز به کودک ندهید. قرار گرفتن مداوم در معرض قند می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود.
  • هنگام خواب به او آب‌میوه ندهید، این امر می‌تواند باعث کرم‌خوردگی دندان‌هایش شود.
  • آب‌میوه برای رژیم غذایی سالم لازم نیست. شیر مادر / شیر خشک برای نوزادان و شیر یا آب برای کودکان از یک سال به بالا کافی است.
  • اگر کودک میوه می‌خورد، مطمئن شوید که قند اضافه‌شده نداشته باشد.
  • آب‌میوه باید پاستوریزه باشد.
  • اگر کودک شما دارو مصرف می‌کند، از دادن آب گریپ‌فروت به او خودداری کنید؛ زیرا اثربخشی دارو را کاهش دهد.
  • اگرچه آب‌میوه معمولاً به عنوان داروی خانگی برای کم‌آبی، یبوست یا اسهال استفاده می‌شود اما درمان مناسبی نیست. به جای مصرف آن با پزشک متخصص اطفال خود تماس بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر، مقالات زیر را بررسی کنید: