اگر کوچولوی شما راهی برای بیرون آمدن از گهواره پیدا کرده است حتی وقتی تشک در پایین‌ترین حالت ممکن قرار دارد، این زمان مناسبی برای جابه‌جایی جای خواب کودک از گهواره به تختخواب است.

زمین خوردن و صدمه دیدن خطری است که ممکن است هنگامی که کودکان نوپا روش‌هایی را یاد بگیرند که به آنها کمک می‌کند از گهواره خود پایین بیایند رخ دهد. حال خبر خوب این است که بیشتر کودکان از جابه‌جایی به تخت یک “بچهٔ بزرگ” خوشحال می‌شوند. شاید کودک حتی با شما موافق باشد که باید تمام شب را در رختخواب بماند. با وجود این، این انتقال در واقع یک تغییر بزرگ است، بنابراین تقویت کردن قوانین و ایجاد یک برنامهٔ منظم و معمول برای خواب، مرحله‌ای مهم برای جلوگیری از بیداری‌های شبانه است.

تقویت برنامه‌های منظم قبل از خواب

  • اول از همه، اطمینان حاصل کنید که کودک شما بیمار نیست، نیازی به استفاده از توالت ندارد (اگر او آموزش دیده است) و اینکه خانوادهٔ شما در انتظار یک تغییر اساسی مانند استقبال از یک نوزاد جدید نیست.
  • اگر هنوز تخت ندارید، نگران نباشید. در حال حاضر، می‌توانید تشک گهواره را موقتاً روی زمین قرار دهید.
  • این مرحلهٔ مهم را با هم جشن بگیرید و او را به خاطر بزرگ شدنش تحسین کنید. اگر این تغییر جدید را بزرگ نشان دهید، جابه‌جایی برای او جذاب‌تر خواهد بود.
  • به همان برنامهٔ معمول قبل از خواب ادامه دهید اما فراموش نکنید که این مرحلهٔ آخر را اضافه کنید: به کودک خود بگویید که باید تا صبح و وقتی که شما به سراغش می‌روید در رختخواب بماند.
  • هنگامی که کودک نوپای شما روی تخت خود دراز کشید و برنامهٔ معمول هرشب را به اتمام رساندید، او را به خاطر پیروی از دستورالعمل‌ها ستایش کنید، او را ببوسید، بغل کنید و به‌آرامی از اتاق خارج شوید.
  • فراموش نکنید که به کوچولوی خود بگویید که در هنگام شب مراقب او خواهید بود. این به او احساس آرامش و امنیت می‌دهد.
  • سرانجام اگر کودک نوپای شما از خواب بیدار شد و رختخواب خود را ترک کرد، حتماً او را سریع و باحوصله به تختش برگردانید. شب اول ممکن است دیدارهای ناخواستهٔ زیادی را باهم داشته باشد اما اگر در برگرداندن او به اتاق خودش ثابت‌قدم و محکم بمانید، در نتیجه کودک شما یاد می‌گیرد شب‌ها در رختخواب خودش بماند.

جلوگیری از جنگ‌های قبل از خواب

ما قرار نیست به شما دروغ بگوییم؛ در ابتدا شما احتمالاً باید این جمله را مدام تکرار کنید “تا صبح نمی‌توانی از رختخواب بلند شوی” تا زمانی که احساس کنید یک ضبط شکسته شده‌اید! سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. این کاملاً طبیعی است، فرزندتان صرفاً از آزادی تازه پیدا شده‌اش لذت می‌برد. حال، اگر می‌خواهید کودک شما تمام شب را در رختخواب خود بماند، سعی کنید اعتراضات او را نادیده بگیرید، محکم بایستید و وقتی که تمام شب را در رختخواب می‌خوابد، برنامهٔ معمول قبل از خواب را با سخنان مثبتی جذاب‌تر کنید. به او یادآوری کنید که این قانون که افراد باید تا صبح در تختخواب خود بخوابند شامل همهٔ اعضای خانواده می‌شود (به استثنای بلند شدن برای رفتن به دستشویی). سرانجام، اگر نمی‌خواهید این امر به یک عادت تبدیل شود، از اجازه دادن به کودک نوپایتان برای خوابیدن در رختخواب شما بپرهیزید یا از همراهی او با خانواده وقتی که از ساعت خوابش گذشته است جلوگیری کنید.

نکاتی برای جابه‌جایی موفقیت‌آمیز

  • یک چراغ شب را در اتاق کودک خود قرار دهید.
  • کودک نوپای خود را تشویق کنید که اگر هنوز یکی از حیوانات عروسکی‌اش را با خود به رختخواب نمی‌برد، این کار را بکند.
  • او را به انتخاب ملحفه، لحاف و حتی تختخواب خودش دعوت کنید.
  • از نمودار دستاوردها استفاده کنید و هر زمان که کوچولوی شما تمام شب در رختخواب ماند، یک برچسب در آن قرار دهید.
  • اگر می‌توانید، ساعتی تهیه کنید که وقتی بلند می‌شوید تغییر رنگ می‌دهد.

ایمن نگه داشتن کودک

اکنون که دسترسی به اتاق خواب شما راحت‌تر است، بررسی کنید که هیچ اسباب‌بازی‌ای روی زمین یا جایی که خطر ایجاد کند وجود ندارد. اگر در یک خانهٔ دو طبقه زندگی می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که دسترسی به پله‌ها مسدود شده است. سرانجام، سعی کنید تختخواب سفری خریداری نکنید؛ زیرا مطالعات نشان داده است که آنها باعث برخورد و آسیب به سر می‌شوند.

امیدوارم این اطلاعات در این جابه‌جایی مهم به شما کمک کند. به یاد داشته باشید که این روند ممکن است خسته‌کننده و دشوار باشد اما ما می‌دانیم که شما می‌توانید این کار را انجام دهید. همیشه غرایز خود را دنبال کنید و بهترین کارها را برای خود، کودک و خانواده انجام دهید. فقط شما می‌دانید که بهترین چیست.

رؤیاهای شیرین ببینید!