زمان خواب می‌تواند برای برخی از نوزادان یک چالش باشد اما اگر شما هم‌ آن را سخت‌تر کنید چه؟  بعضی اوقات به عنوان پدر و مادر از این امر آگاه نیستیم که آنچه انجام می‌دهیم ممکن است بر کودکان ما – حتی در موارد کوچک – نیز تأثیر بگذارد.

۳ “نباید” برای هنگام خواب وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.

  • نباید اجازه دهید که کودک شما تا دیروقت بیدار بماند

باور کنید یا نکنید این یک اشتباه بسیار رایج است. بعضی از والدین دوست دارند اواخر شب با نوزادان خود بازی کنند؛ زیرا آنها در طول روز وقت زیادی برای او ندارند یا . وقتی برنامهٔ خواب شب کودک منظم نیست و دیر هنگام می‌خوابد، این سبب تبدیل او به نوزادی خسته و خواب‌آلود می‌شود که مطمئناً در به خواب رفتن مشکل خواهد داشت و این امر می‌تواند بیداری‌های شبانه را نیز افزایش دهد.

چه باید کرد: آیا می‌دانید بیشتر نوزادان بین ساعت ۶ تا ۸ بعد از ظهر علائمی از آمادگی برای خواب را نشان می‌دهند؟ قبل از اینکه کودک کمی خواب‌آلود شود، به علائمی مانند سنگینی پلک یا مالیدن چشمش دقت کنید. اگر هنگام خواب‌آلودگی او را به رختخواب برسانید اما خسته نباشد یا کاملاً در خواب نباشد، عادت کردن به منظم خوابیدن برای خودش راحت‌تر خواهد بود.

  • نداشتن برنامهٔ منظم قبل از خواب

گاهی‌اوقات ممکن است روز شما با حضور کودکی که در کنار شماست، آشفته باشد و حتی شلوغ‌تر هم به نظر برسد. مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد، مهم است که به یک برنامهٔ منظم ادامه دهید. نوزادان از نظر ساختار و سازگاری رشد می‌کنند، زمان خواب هم شامل این موضوع می‌شود. اگر به او غذا دهید تا دوباره بخوابد یا در مواقعی دیگر از سر ناامیدی، او را تکان دهید یا به رختخواب بیاورید، در واقع شما کار را برای کودک و خودتان سخت‌تر می‌کنید.

چه باید کرد: یک برنامهٔ منظم برای قبل از خواب ایجاد کنید و به آن پایبند باشید. می‌توانید قبل از خواب، حمام، پوشیدن لباس خواب، نوازش و خواندن یک داستان یا لالایی را امتحان کنید. الگویی سازگار و مناسب برای شما و کودک خود پیدا کنید یا به برخی از روش‌های خواب که برنامه‌های منظم خاصی را پیشنهاد می‌کنند، نگاهی بیندازید اما به یاد داشته باشید، هر روالی را انتخاب کنید، مهم است که به آن پایبند باشید.

  • نباید در جاهای مختلف بخوابد

شاید شما برنامهٔ پیش از خوابیدن را با کودک خود روی تخت خودش شروع کرده باشید اما همان‌طور که شب سپری شد و مدتی گذشت او به رختخواب شما آمده است. مهم نیست که چه روش خوابی را برای کودک خود انتخاب کرده‌اید، مشکل در این است که پیام خود را در مورد خوابیدن کودک به‌درستی به او انتقال نداده‌اید. همهٔ این سردرگمی می‌تواند خواب کودک شما را مختل کند.

چه کار باید کرد: یک دستورالعمل برای مکان خواب کودک خود تنظیم کنید و سعی کنید به آن پایبند باشید. اگر کودک نوپای شما به اندازهٔ کافی بزرگ است که می‌تواند تختخواب خودش را داشته باشد، او را تشویق کنید که تمام شب را در آن بماند و تلاش‌هایش را تحسین کنید.

آیا شما مقصر یک یا چند مورد از این “نباید”ها هستید؟ نکتهٔ مهم این است که روی این اشتباهات رایج هنگام خواب تمرکز نکنید، بلکه برای تغییر آنها متعهد شوید. همچنین به خاطر داشته باشید که بعضی از نوزادان چهار ماهه، تمام شب را کاملاً می‌خوابند، درحالی که برخی دیگر تا نه ماهگی یا حتی بعد از آن به این مرحله نمی‌رسند.

آیا می خواهید در مورد برنامه‌های منظم روزانه بیشتر بدانید؟ از این سایت‌ها دیدن کنید: