اضافه کردن غذاهای غیرآبکی و سفت به رژیم غذایی کودک می‌تواند سؤالات و نگرانی‌های زیادی را به همراه داشته باشد. بعد از یافتن اطلاعات مختلف از مقاله‌ها، کتاب‌ها، دوستان و خانواده، مجموع روند ممکن است کمی گیج‌کننده باشد؛ بنابراین، ما در ادامه چند باور غلط دربارهٔ اضافه کردن مواد غذایی سفت به رژیم غذایی کودک را مطرح می‌کنیم.

یکی از این باورهای غلط این است که ابتدا لازم است به کودک غلات داده شود. در حال حاضر، بیشتر افراد با غلات تک‌دانه شروع می‌کنند اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد که برای دادن موادغذایی غیر آبکی به کودک باید ترتیب خاصی وجود شما داشته باشد. همچنین بسیار معمول است که می‌شنوید اگر ابتدا به کودک خود میوه بدهید، او بعداً از خوردن سبزیجات امتناع می‌کند اما باز هم، هیچ مدرک علمی برای تصدیق این امر وجود ندارد. حقیقت این است که تقریباً با هر غذایی که می‌خواهید می‌توانید شروع کنید. حتی می‌توانید با پورهٔ گوشت شروع کنید، چیزی که در گذشته دادن آن به کودک غیرقابل تصور بود. بااین‌حال، به لطف تحقیقات اخیر، توصیه می‌شود که گوشت از اولین مواد جامدی باشد که کودک شما آن را امتحان می‌کند؛ زیرا کودک آهن مورد نیاز خود را در این مرحله دریافت می‌کند.  پس از حدود ۶ ماهگی،  ذخایر آهنی که نوزادان  با آن متولد شده‌اند، کم می‌شود؛ بنابراین مهم است که به آنها غذای غنی از آهن مانند گوشت قرمز و غلات غنی‌شده با آهن بدهید.

به همین ترتیب، مهم است که کودک خود را با طیف گسترده‌ای از غذای سالم و سرشار از مواد مغذی آشنا کنید، به شرطی که برای ۳ روز متوالی یک غذای خاص را به او بدهید تا ببینید به آن آلرژی دارد یا نه.  به خاطر داشته باشید که کودک شما در حال یادگیری غذا خوردن است و بنابراین، بافت و طعم غذاها برایش کاملاً جدیدند. اگر کودک شما نمی‌خواهد به طور خاص چیزی را بخورد، ناامید نشوید، این بسیار طبیعی است. بعداً دوباره امتحان کنید. بعضی‌اوقات، برای اینکه کودک غذا را قبول کند، باید ۱۰ تا ۱۵ بار غذاهای مختلف را به او پیشنهاد کنید. به همین دلیل، مهم است که هربار یک قاشق چای‌خوری از موادغذایی با قوام خالص و تقریباً نیمه مایع به او بدهید. کودک شما شروع به یادگیری نحوهٔ غذا خوردن کرده است، بنابراین بلع توده‌ها یا مواد جامد غلیظ برایش دشوار است. با عادت دادن کودک به انواع غذاهای غیرآبکی و سفت‌تر، می‌توانید به تدریج قوام غذا را تغییر دهید.