آشنایی با مواد غذایی غیرآبکی که نوزادان می‌توانند خوردن آنها را شروع کنند

اگر فکر می‌کنید کودک شما آمادهٔ خوردن مواد غذایی سفت و غیرآبکی است، از پزشک متخصص اطفال دراین‌باره سؤال کنید. اضافه کردن موادغذایی غیرآبکی به رژیم غذایی کودک بسیار مهم است؛ زیرا کودک با خوردن این غذاها، مواد مغذی مورد نیاز برای رشدش را به دست می‌آورد. ممکن است از خود بپرسید که زمان مناسب برای شروع چه موقع است. براساس اعلام دانشگاه اطفال آمریکا، حدود ۶ ماهگی زمان مناسبی برای شروع است. بااین‌حال، هر کودکی متفاوت است و برخی از آنها قبل از ۶ ماهگی نیز می‌توانند خوردن این موادغذایی شروع کنند.

گنجاندن این مواد در برنامهٔ غذایی کودکی که به حدود ۶ ماهگی می‌رسد بسیار مهم است؛ زیرا در این مرحله، شیر مادر دیگر آهن کافی، کالری، پروتئین،DHA ، روی و ویتامین‌های محلول در چربی مانند اسیدفولیک، ویتامینB12 ، ویتامینD و ویتامین C را ندارد و این نیازها را می‌توان در این مواد غذایی یافت.

 چگونه اولین غذای غیرآبکی و سفت را به کودک بدهیم؟

  1. برای شروع این مرحلهٔ جدید، ساعتی از روز را که برای شما مناسب‌تر است انتخاب کنید. ترجیحاً بین صبحانه، ناهار یا شام یکی را انتخاب کنید و هرچه زمان می‌گذرد زمان غذا خوردن را تغییر دهید تا کودک شما در ساعات مختلف روز به خوردن آنها عادت کند.  بهتر است در این زمان کودکتان روحیهٔ خوبی داشته باشد، به اندازهٔ کافی گرسنه باشد اما زمان طولانی‌ای گرسنه نمانده باشد. برای اینکه خوردن مواد غذایی غیرآبکی را برای اولین‌بار راحت‌ترتجربه کنید، ابتدا کمی شیر مادر یا شیرخشک به کودک بدهید. سپس سعی کنید به او یک قاشق خیلی کم غذا بدهید و در آخر با شیر بیشتر به این مرحله پایان دهید. پس از چندین روز، می‌توان روند را تغییر داد تا اطمینان حاصل شود که به تدریج، مواد مغذی موجود در این غذاها افزایش می‌یابد، تا جایی که فقط لازم است در آن زمان خاص به کودک این نوع غذاها را بدهید.
  2.  هنگامی که آمادهٔ شروع هستید، کوچولوی خود را در موقعیتی کاملاً مناسب بنشانید. هر غذایی را که می‌خواهید با آن شروع کنید انتخاب کنید، فقط مطمئن شوید که کاملاً پوره‌شده و بدون تکه‌های بزرگ باشد و چاشنی‌ نیز نداشته باشد. می‌توانید آن را از فروشگاه تهیه کنید و یا در خانه بپزید. یکی از قاشق‌های کودک خود را بردارید و فقط نیمی از آن را پر کنید. آن را به کودک خود بدهید و در همین حین با او صحبت کنید. او چگونه واکنش نشان می‌دهد؟ طبیعی است که کودک شما سردرگم شود و حتی ممکن است غذا را نخورد؛ زیرا این مرحله کاملاً برای او جدید است. نگران این موضوع نباشید!  به‌آرامی، با یک یا دو قاشق کوچک شروع کنید. به‌زودی کودک شما به این روش جدید غذا خوردن عادت می‌کند و شما می‌توانید به تدریج مقدار غذایی را که می‌خورد افزایش دهید.
  3.  اگر کودک شما گریه کرد یا از شما دور شد، به زور به او غذا ندهید. برای چند روز به رژیم قبلی شیر مادر یا شیر خشک برگردید و بعد دوباره امتحان کنید. شروع این مواد غذایی برای کودک، فرایندی تدریجی است که در آن، کودک هنوز تغذیهٔ اصلی خود با شیر مادر یا شیر خشک را ادامه می‌دهد.
  4.  هنگام گنجاندن این مواد به رژیم غذایی کودک، به یاد داشته باشید که هر غذای جدیدی را برای ۵-۳ روز متوالی امتحان کنید تا مطمئن شوید که کودک واکنش آلرژیک به آن غذا نشان نمی‌دهد. شناسایی حساسیت‌های غذایی در کودک از این طریق آسان‌تر خواهد بود. بعد از چند روز غذای دیگری را جایگزین کنید؛ در نتیجه کودک شما فقط به یک عطر و طعم عادت نمی‌کند؛ برای مثال می‌توانید ۳ روز گوشت، ۳ روز غلات، ۳ روز سبزیجات، ۳ روز میوه، ۳ روز دیگر انواع مختلف گوشت و غیره را امتحان کنید و همین‌طور ادامه دهید تا اینکه کوچولوی شما غذاهای متنوعی را امتحان کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

برای کسی یک هدیه ویژه ارسال کنید که یک عمر طول بکشد

برای چه کسی خرید می کنید؟