در ماه‌های اول زندگی کودک، او ممکن است هرروز به طور منظم در زمان خاصی کج‌خلقی کند به خصوص بین ساعت ۰۰: ۶ تا ۱۲:۰۰ صبح. این دوره‌ها ممکن است حدود ۳ ساعت طول بکشد و در ۶ هفته اول پس از تولد اتفاق بیفتد. سپس ممکن است این کج‌خلقی‌ها بین ماه‌های سوم و چهارم به ۱ یا ۲ ساعت در روز کاهش یابد.

اگر کوچولوی شما بعد از چند ساعت آرام می‌شود و بقیه روز آرام می‌ماند، این عالی است اما اگر همچنان به گریه و سروصدا ادامه می‌دهد و کج‌خلقی‌هایش شدت می‌یابد، باید با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید، زیرا کودک شما ممکن است دچار قولنج روده شده باشد.

برخی از نشانه‌هایی که ممکن است در کوچولوی خود مشاهده کنید، (گریهٔ غیرقابل کنترل، حرکت و کشش مداوم پاها و گاز معده است. همچنین ممکن است متوجه شوید که معدهٔ کودک شما به دلیل گازنفخ کرده یا شکمش بزرگ شده است.

به خواندن ادامه دهید تا بفهمید چگونه می‌توانید قولنج کودک را تسکین دهید.

نکاتی برای کنترل قولنج کودک

ابتدا توصیه می‌کنیم با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید تا ببینید کدام یک از گزینه‌های زیر می‌تواند متناسب با نیاز کودک شما باشد.

۱- کودک خود را ماساژ دهید

ماساژ فواید زیادی برای نوزادان دارد، مانند تقویت استخوان‌ها، عضلات و سیستم ایمنی بدن آنها. همچنین باعث آرامش بیشتر آنها در هنگام خواب می‌شود و به سیستم هضم غذای کودک کمک می‌کنند و هر دردی را که ناشی از گاز معده، یبوست و قولنج است، آرام می‌کنند.

هنگامی که کودک خود را ماساژ می‌دهید، نوازش‌های شما باید آرام اما محکم باشد. هنگام تمرکز روی شکم، آن را کمی فشار دهید و با نوک انگشتان خود با حرکت دورانی ماساژ دهید، از دنده‌ها شروع کنید و حرکتی مانند عقربه‌های ساعت را دنبال کنید. با این حال، اگر هنوز جای بند ناف کنده‌شده بهبود نیافته است، باید از این نوع ماساژ اجتناب کنید.

۲- کودک خود را برای گردش به بیرون از خانه ببرید

بیشتر بچه‌ها از اینکه در کالسکه‌ باشند و به بیرون بروند آرام می‌شوند. حرکات آرام و تماس فیزیکی با شما هردو می‌توانند به کودک کمک کنند، حتی اگر کودک احساس ناراحتی کند.

چیز مفید دیگری که می‌توانید امتحان کنید این است که کودک خود را در یک پتوی نازک و بزرگ قرار دهید؛ بنابراین او می‌تواند احساس راحتی و امنیت کند.

۳- کودک را تکان دهید

حرکات موزون و مداوم برای آرامش کودک و کمک به خوابیدن او مفید است. او را در گهواره بگذارید و با تکان دادن سعی کنید ناراحتی‌اش را تسکین دهید. شما همچنین می‌توانید صداهای ملایمی مانند موسیقی‌های آرامش‌بخش پخش کنید یا برخی از تجهیزاتی را که در اتاق دیگری است و تولید صدا می‌کند مانند ظرف‌شویی یا خشک‌کن که صدا تولید می‌کنند خاموش کنید. این ممکن است به کودک شما کمک کند و او را آرام کند.

اینها برخی از نکات کاربردی است که ممکن است به سؤالات شما در مورد چگونگی تسکین قولنج در کودک پاسخ دهد. برای جلوگیری از این ناراحتی، نباید خصوصاً شب‌ها بیش از حد به کودک غذا دهید. اگر شیر می‌دهید، توصیه می‌شود از مصرف لبنیات، کلم، پیاز و کافئین و همچنین غذاهای تحریک کننده دیگر خودداری کنید.

آیا این مقاله را مفید یا جالب دانستید؟ اگر سؤال دیگری در مورد چگونگی تسکین قولنج کودک دارید، آنها را در بخش نظرات بنویسید.