ممکن است متوجه حلقه‌های مواج مایل به خاکستری/آبی روی پوست کودک خود شده باشید. اگرچه ممکن است مانند کبودی به نظر برسند، به احتمال زیاد نوعی خال مادرزادی است که به لکه‌های مغولی معروف است.

یک لکهٔ مغولی معمولاً قبل از ۵ سالگی ظاهر می‌شود. آنها به طور معمول در کمر، باسن یا شانه‌ها ظاهر می‌شوند و کاملاً خوش‌خیم هستند. در اینجا باید سه نکته را به خاطر بسپارید.

  1. چگونه یک لکهٔ مغولی را تشخیص دهیم؟

یک لکه مغولی معمولاً در ناحیهٔ تحتانی بدن کودک ظاهر می‌شود اما در ناحیهٔ شانه، پشت و پوست سر نیز دیده می‌شود. لکه‌ها به طور معمول مسطح، بدون فرم واضح و مشخص‌اند و اندازهٔ آنها می‌تواند از ۱ تا ۲۰ سانتی‌متر باشد. محل لکه نباید به لمس حساس باشد.

رنگ‌دانه‌های آبی یا خاکستری معمولاً به دلیل وجود ملانوسیت‌ها، سلول‌های تولید کننده ملاتونین در نزدیکی سطح پوست است. لکه‌های مغولی اغلب به دلیل رنگ آبی تیره با کبودی با هماتوم اشتباه گرفته می‌شوند.

این لکه‌ها معمولاً قبل از پنج سالگی ظاهر می‌شوند اما ممکن است در کودکان بزرگ‌تر نیز وجود داشته باشند.

  1. چرا نوزاد من لکه‌های مغولی دارد؟

به طور متوسط ۹۰٪ نوزادانی که آسیایی یا آفریقایی هستند دارای لکه‌های مغولی هستند، درحالی که ده درصد نوزادان قفقازی و ۵۰٪ نوزادان لاتین لکه‌های مغولی دارند. این لکه‌ها در اثر تغییر رنگ‌دانه‌ها ایجاد می‌شوند و به وضعیت ملانین کودک بستگی دارند.

  1. چگونه لکه‌های مغولی را درمان کنیم؟

اعتقاد بر این است که لکه‌های مغولی در آینده منجر به هیچ مشکلی در سلامت نمی‌شوند. آنها هیچ خطری برای رشد و یا سلامتی کودک شما ندارند. معمولاً لکه‌های مغولی خود به خود از بین می‌روند و نیازی به مداخلهٔ پزشکی نیست. بااین‌حال، موارد نادری وجود دارد که لکهٔ به اندازه‌ای بزرگ است که نیاز به مراجعه به پزشک متخصص اطفال داشته باشد (اندازهٔ لکه‌ها ممکن است از ۲۰-۱ سانتی‌متر باشد). همچنین، اگر متوجه تغییر سایزها یا بافت‌ها شدید، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

آیا این اطلاعات مفید بود؟ در قسمت زیر نظر خود را با ما در میان بگذارید.