با این روش‌ها به کودک خود آرامش دهید. در ادامه ۷ فایدهٔ ماساژ دادن کودک آورده شده است.

  1. درد ناشی از گرفتگی، گاز، یبوست و دندان درآوردن را تسکین می‌دهد.
  2. اجازه می‌دهد کودک شما آرام بگیرد و استرسش را کاهش می‌دهد.
  3. این تعامل باعث افزایش مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی می‌شود.
  4. سیستم عصبی و ایمنی کودک شما را تحریک و تقویت می‌کند.
  5. عزت نفس کودک شما را افزایش می‌دهد و به او کمک می‌کند احساس امنیت و دوست داشته شدن کند.
  6. کودک شما سریع‌تر به خواب می‌رود و عمیق‌تر می‌خوابد.
  7. از طریق لمس کردن، لبخندزدن و در آغوش گرفتن او، پیوند میان شما تقویت می‌شود.

ماساژ به تقویت استخوان‌ها، عضلات و سیستم ایمنی بدن کودک کمک می‌کند، او را هوشیارتر می‌کند، به او کمک می‌کند خواب بهتری داشته باشد، درد قولنجش را تسکین می‌دهد، مهارت‌های حرکتی‌اش را بهبود می‌بخشد و رشد فکری او را افزایش می‌دهد.

چگونه می‌توان کودک را ماساژ داد؟

  1.  پاها و انگشتان پا: می‌توانید از ران کودک شروع کنید و به‌آرامی به انگشتان پای او ضربه بزنید و سپس برعکس عمل کنید؛ یعنی از انگشتان پا تا ران کودک. با کف دست خود به پایین کف پای کودک ضربه بزنید و به‌آرامی انگشت شست خود را در سراسر کف پایش به شکل حلقه حرکت دهید. هر انگشت را کمی فشار دهید.
  2. صورت و سر: سر کودک خود را بگیرید و پوست سر را ماساژ دهید (لکهٔ نرم بالای سر کودک شما نباید فشار داده شود). برای ماساژ صورت کودک، دستان خود را بر صورتش بگذارید و یک شکل قلب ایجاد کنید، سپس آنها را به سمت چانه پایین بیاورید.
  3. قفسهٔ سینه: هر دو دست خود را روی سینهٔ کودک خود قرار دهید و از وسط سینهٔ او به سمت شانه‌ها ضربه بزنید و سپس آنها را پایین بیاورید و به هم برسانید.
  4. بازوها: بازوی کودک خود را بگیرید و از قسمت بالای بازو شروع کنید و تا پایین ضربه بزنید. این حرکت‌ها را بر روی دستان او تکرار کنید و انگشتانتان را به شکل حلقه از مچ دست تا نوک انگشتان حرکت دهید و سپس انگشتان کودک را کمی فشار دهید.
  5. شکم: از فشار ملایم استفاده کنید. به یاد داشته باشید که معدهٔ کودک بسیار ظریف و حساس است. شکم کودک را با استفاده از نوک انگشتان به صورت دورانی و در جهت حرکت عقربهٔ ساعت ماساژ دهید. اگر جای بند ناف کنده‌شدهٔ او کاملاً خوب نشده است باید از ماساژ شکم کودک خودداری کنید.

همیشه به یاد داشته باشید:

  • هرگز کودک را قبل یا بعد از غذا یا هنگام نیاز به خوابیدن ماساژ ندهید.
  • ضربه‌های شما باید ملایم و محکم باشد.
  • همیشه با یک دست کودک را نگه دارید و مراقبش باشید.