خال‌های مادرزادی نوزاد – یا همان‌طور که مادر شما با عشق آن را خال‌های زیبایی خوانده است- در هر شکل و اندازه‌ای وجود دارند.

اگرچه با دیدن خال‌های مادرزادی معمولاً جایی برای نگرانی وجود ندارد اما مراقبت از آنها به مرور زمان مهم است. خال‌های مادرزادی دو نوع اصلی دارد: خال‌های عروقی و خال‌های رنگی. در اینجا تفکیکی از هر نوع وجود دارد.

خال‌های عروقی

براساس گزارش دانشگاه اطفال آمریکا (AAP)، خال‌های مادرزادی عروقی به طور معمول قرمز، صورتی یا آبی هستند. علایم خال‌های عروقی نیز می‌توانند با لمس عمیق‌تر حس شوند . اینها انواع اصلی خال‌های عروقی هستند:

خال مادرزادی ساده

گاهی‌اوقات به عنوان “وصلهٔ ماهی قزل‌آلا” نامیده می‌شود و یک خال مادرزادی ساده، صاف و صورتی است. خال‌های پشت گردن اغلب “نیش لک‌لک” و نوع بین چشمان “بوسه‌های فرشته” نامیده می‌شوند. به احتمال زیاد با گذشت زمان این نوع خال از بین می‌رود. این خال‌ها اگر بزرگ‌تر شود یا خودبه‌خود از بین نروند، درمان ممکن است لازم باشد.

لکه‌ٔ شراب بندر

این خال مادرزادی می‌تواند در هر نقطه از صورت و بدن ظاهر شود. این علامت شبیه لکه است و به طور معمول قرمز تیره است. آنها کمی بزرگ‌تر از یک خال مادرزادی ساده هستند. این خال مادرزادی مضر نیست و اغلب دائمی است اما اگر بزرگ شود می‌توان آن را با لیزر از بین برد. اگر این خال را در هنگام تولد در صورت کودک خود مشاهده کردید، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

همانژیوم مادرزادی

این خال مادرزادی زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی مانند حالت عادی تشکیل نشوند. آنها می‌توانند به سرعت شامل همانژیوم مادرزادی (RICH) یا غیر درگیر همانژیوم مادرزادی (NICH) باشند. خال‌های مادرزادی RICH پس از تولد به سرعت ناپدید می‌شوند در حالی که خال‌های NICH این‌گونه نیستند. درمان به طور معمول ضروری نیست.

خال‌های همانژیومای مادرزادی آبی یا بنفش به نظر می‌رسند و گرد یا بیضی شکل هستند. این خال‌ها را می‌توان حتی در رحم هم مشاهده کرد. گاهی اوقات خال‌ها رگ‌های ریزی در اطراف ناحیهٔ تحت تأثیر قرار گرفته دارند.

همانژیوم نوزادی

این خال‌های مادرزادی وقتی که در قسمت عمیق‌تر پوست هستند آبی یا بنفش‌اند و وقتی روی سطح پوست ظاهر می‌شوند قرمز هستند. آنها احتمالاً تا یک سالگی ناپدید شوند.

خال‌های مادرزادی رنگی

در بسیاری از موارد، در هنگام تولد به دلیل ملانین اضافی یا رنگ‌دانه های غیرطبیعی ایجاد می‌شود. در اینجا انواع مختلفی از خال‌های مادرزادی رنگی وجود دارد:

Congenital Melanocytic Nevi (ملانوسیتیک مادرزادی Nevi)

اینها خال‌های کوچک و قهوه‌ای‌اند که از بدو تولد ظاهر می‌شوند. در بعضی موارد، خال‌های ملانوسیتی مادرزادی می‌توانند قرمز، صورتی یا سیاه به نظر برسند و قلنبه، بزرگ و مودار باشند. این خال‌ها بی‌ضرر هستند اما باید مراقب افزایش اندازهٔ آنها با گذشت زمان باشید. اگر این خال‌ها همچنان در حال بزرگ شدن هستند، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

سندرم نقاط Café-a-lait

این خال‌ها که در هنگام تولد دیده می‌شوند به دلیل رنگ همچون قهوه‌شان، این نام را به خود می‌گیرند. لکه‌های Café-a-lait بیضی یا گرد هستند و کوچک‌تر از کف دست یک کودک هستند. اگرچه این لکه‌ها بی‌ضررند اما اگر ویژگی عجیب‌وغریبی مانند حاشیهٔ نامنظم یا چندین لکه در همان منطقه را مشاهده کردید، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

ملانوسیتوز پوستی

این علائم در هنگام تولد و غالباً در قسمت پایین کمر یا باسن دیده می‌شوند و باتوجه به اینکه در کدام لایه از پوست قرار دارند، به رنگ قهوه‌ای، سیاه، خاکستری یا آبی دیده می‌شود. ملانوسیتوز پوستی مضر نیست و طی چند سال از بین می‌رود. در برخی موارد، ملانوسیتوز پوستی می‌تواند به یک بیماری ژنتیکی مرتبط باشد.

خال‌های Pigmentary Mosaicism (موزاییک رنگ‌دانه)

به دلیل الگوهای منحصربه‌فرد خطی و مارپیچی، شناسایی این نوع خال‌ها در هنگام تولد آسان است. Pigmentary Mosaicism زمانی اتفاق می‌افتد که پوست دو یا چند نوع سلول مختلف داشته باشد که منجر به ایجاد رنگ یا رنگ‌دانه‌های مختلف شوند. اگر ملانین در سلول‌ها کمتر باشد، رنگ آن روشن‌تر و اگر ملانین بیشتری در سلول‌ها وجود داشته باشد، رنگ آن تیره خواهد بود.

اگر Pigmentary Mosaicism در قسمت‌های زیادی از بدن کودک شما دیده می‌شود، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. در غیر این صورت، خال‌ها بی‌ضرر هستند و به درمان خاصی احتیاج ندارند.