آیا فکر می‌کنید کودک شما یبوست دارد؟

به طور معمول، نوزادانی که هرروز شیر خشک می‌نوشند یک‌بار در روز مدفوع می‌کنند اما آنها می‌توانند ۱ یا ۲ روز را بدون مدفوع کردن بگذرانند. از طرف دیگر، اگر به او شیر می‌دهید، زمان‌هایی که کودک شما دفع می‌کند به سن او بستگی دارد. اگر کودک در طول ماه اول زندگی خود حداقل یک بار در روز مدفوع نکند، احتمالاً ممکن است لازم باشد شیر بیشتری بنوشد. بااین‌حال، در ماه‌های بعدی، چند روز یا حتی یک هفته را می‌تواند بدون مدفوع کردن بگذراند. اگر در این مورد نگرانید، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

نکتهٔ مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که نوزادان هنگام مدفوع کردن باید تلاش زیادی انجام دهند؛ بنابراین به احتمال زیاد هنگام مدفوع کردن قرمز می‌شوند یا گریه می‌کنند. این امر طبیعی است، خصوصاً به این دلیل که نوزادان بیشتر روز را به پشت خوابیده‌اند.

بااین‌حال، علائم خاصی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که آیا کودکتان دچار یبوست شده است یا نه؛ برای مثال اگر او خیلی کلافه باشد، بیش از حد طبیعی تف کند، کمتر از حد معمول دفع کند، بیش از ۱۰ دقیقه برای دفع تلاش کند بدون اینکه موفق شود، یا اگر مدفوعش بیش از حد سفت و سخت باشد یا آثاری از خون در آن باشد.

اگر کودک شما یبوست داشته باشد چه کاری می‌توانید برای او انجام دهید؟

اگر کودک شما یبوست دارد، دانشگاه اطفال آمریکا پیشنهاد می‌کند، پس از ماه اول زندگی، می‌توانید کمی گلابی یا آب سیب به او بدهید. به این دلیل که قند موجود در این نوشیدنی‌ها مایعات موجود در روده‌ها را استخراج می‌کند و به شل شدن مدفوع کمک می‌کند. مقدار توصیه شده آبمیوه برای هر ماه زندگی ۳۰ گرم در روز است. اگر کودک شما در سنی است که می‌تواند غذاهای جامد بخورد، می‌توانید سبزیجات و میوه‌ها، به خصوص آلو خشک و آلو را امتحان کنید.

در هر صورت، ما به شما توصیه می‌کنیم که با پزشک متخصص اطفال یا متخصص بهداشت صحبت کنید و توصیه‌های آنها را رعایت کنید.

یبوست در کودکان

الگوهای دفع در هر کودکی متفاوت است. در بیشتر موارد، هنگامی که کودکان یک ساله می‌شوند، یک یا دو بار در روز مدفوع می‌کنند. بااین‌حال، اگر کودک شما هر دو یا سه روز یک‌بار مدفوع می‌کند، البته تا زمانی که باعث ناراحتی یا درد او نشود، طبیعی است. فقط به یاد داشته باشید که مهم است دربارهٔ این موضوع با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید.

برخی از علائم ابتلا به یبوست در کودک عبارت‌اند از: مدفوع سفت و خشک، مدفوع‌هایی که به سختی بیرون می‌آیند یا هنگام بیرون آمدن با درد همراه‌اند، بدخلقی، از دست دادن اشتها، قولنج کردن، حالت تهوع و بی‌اختیاری.

روش درمانی برای کودکان دچار یبوست چیست؟

اگر کودک شما یبوست دارد، می‌توانید غذایی با فیبر بیشتر مانند سیب، هلو و گلابی به او بدهید. به یاد داشته باشید که خوردن پوست میوه نیز مهم است؛ زیرا این بخش از میوه دارای فیبر بیشتری است. کلم بروکلی، هویج و گل کلم پخته شده نیز منابع خوبی از فیبر هستند. همچنین توصیه می‌شود به کودک آب بیشتری برای نوشیدن بدهید.

در برخی موارد خاص، متخصص اطفال برای کودک شما دارویی تجویز می‌کند که مدفوعش را نرم می‌کند.

در آخر، به یاد داشته باشید که تشویق کودک برای حرکت و فعالیت نیز می‌تواند کمک زیادی به او کند. فعالیت بدنی، همراه با یک رژیم غذایی متعادل، پایه و اساس یک سبک زندگی سالم است.

آیا در مورد آنچه خوانده‌اید سؤالی دارید؟ می‌توانید آن را برای ما در قسمت نظرات بنویسید!