همهٔ ما داروهایی را مصرف کرده‌ایم که طعم بسیار بدی دارند و حتی در بزرگ‌سالی هم دوست نداریم آنها را بخوریم، پس کودکان را درک کنید. با وجود عطر و طعم وحشتناک بعضی داروها، ما نمی‌توانیم آنها را به کودکانمان ندهیم؛ زیرا بعضی اوقات برای سلامتی لازم‌اند. در ادامه ما در مورد نکاتی صحبت خواهیم کرد تا به شما کمک کنیم این لحظه را با استرس کمتری بگذرانید.

  • ابتدا به کودک توضیح دهید که او را خیلی دوست دارید و این دارو را به او می‌دهید تا حالش بهتر شود. به زبان ساده برایشان توضیح دهید که چرا داروها مهم هستند و چگونه ویروس‌هایی را که باعث بیماری و احساس بدی می‌شوند از بین می‌برند. بپذیرید که آنها طعم خیلی خوبی ندارند و نشان دهید که او را درک می‌کنید.
  • به کودک خود آب‌نباتی بدهید تا دهانش را بی‌حس و طعم خوبی در دهان او ایجاد کند. او می‌تواند آب‌نبات را بچشد، دارو را بخورد و بعد از آن دوباره از آب‌نباتش لذت ببرد.
  • داروی تجویز شده برای سرماخوردگی را در یخچال نگهداری کنید. این به کاهش برخی از طعم‌های بد آن کمک می‌کند.
  • می‌توانید مری پاپینز(شخصیت اصلی مجموعه‌ای از کتاب‌های کودکان است که L. Travers آن را نوشته است) درون خود را بیرون بیاورید و بعد از دارو یا همراه با آن یک قاشق شکر به او بدهید.
  • کنار کوچولوی خود بنشینید، او را نوازش کنید و دارو را به‌آرامی به او بدهید.
  • اگر کودک شما نیاز به جویدن قرص دارد، می‌توانید آن را خرد کنید و روی یک قاشق با بستنی، شربت، شکلات، عسل، شربت افرا یا هر مادهٔ غذایی دیگری که نیازی به جویدن ندارد به او بدهید. توصیه می‌شود ابتدا چند قاشق غذاخوری از این خوردنی‌‌های شیرین را به او بدهید. به کوچولوی خود بگویید که آنها را بدون جویدن قورت دهد تا تمرین کافی برای زمانی که قاشق دارو را به او می‌دهید، داشته باشد.
  • یک خوراکی شیرین بعد از دارو به او بدهید تا دهانش طعم و مزهٔ بهتری پیدا کند.
  • یک لیوان شیر، شیر شکلات، آب‌میوه یا هر نوشیدنی را که دوست دارد تهیه کنید. او می‌تواند آن را بلافاصله بعد از مصرف دارو بخورد.
  • می‌توانید به جای قاشق، دارو را به‌آرامی و با سرنگ به او بدهید. می‌توانید ببینید که خود کودک کدام راه را ترجیح می‌دهد. اگر سرنگ را در پایین لب او قرار دهید، ممکن است دارو را به راحتی ببلعد. برای جلوگیری از حالت تهوع یا خفگی سعی کنید از گذاشتن دارو در پشت حلق وی خودداری کنید.

به یاد داشته باشید که گاهی اوقات مصرف دارو دشوار است. گاهی اوقات، با وجود همهٔ تلاش‌ها، کودکان خردسال این کار را نمی‌کنند. اگر این مورد رخ داد، ابراز همدلی را با او فراموش نکنید. به فرزند خود بگویید که او را درک می‌کنید و به خاطر مزه‌ٔ بد دارو عذرخواهی کنید. سعی نکنید او را فریب دهید یا عصبانی شوید. در عوض از عشق استفاده کنید و شجاعت او را تحسین کنید. برایش توضیح دهید که چرا او مجبور به مصرف دارو شده است و به تلاش‌های وی اعتراف کنید. اگر کودک شما هنوز مقاومت می‌کند، باید دهانش را باز کنید و دارو را به‌آرامی در قسمت داخلی دهان و نه مستقیم به حلق؛ زیرا ممکن است باعث خفگی شود، وارد کنید. فراموش نکنید که می‌توانید آن را با چیزی شیرین یا طعم قوی‌تری مخفی کنید تا مزهٔ آن پنهان شود. سرانجام، فراموش نکنید که در صورت نیاز به کمک بیشتر با پزشک خود تماس بگیرید، وی می‌تواند به شما کمک کند بهترین موارد را برای کودک خود تشخیص دهید.