افسانه‌های زیادی درباره‌ٔ واکسن‌ها وجود دارد. اطلاعات زیادی که در دسترس ماست می‌تواند باعث ترس و سردرگمی شود. با‌این‌حال، پزشکان، متخصصان و مراکز مهم بهداشتی، مانند CDC و دانشگاه اطفال آمریکا، معتقدند که واکسن‌ها ایمن و بسیار مهم‌اند.

واکسن‌ها، از کودکان ما در برابر بیماری‌های جدی که منجر به مرگ می‌شوند، محافظت می‌کنند. آنها چنان کارآمد هستند که اجرای منظمشان منجر به کاهش چشمگیر عفونت‌ها شده است. واکسن‌ها با ایجاد ایمنی در برابر بیماری‌های مختلف کار می‌کنند و جان این نسل و نسل‌های آینده را نجات می‌دهند؛ بنابراین اگر والدین فرزندان خود را واکسینه نکنند، می‌توانند باعث شیوع بیماری‌ای شوند که به‌راحتی می‌توانستند از آن جلوگیری کنند. به همین ترتیب، کودکانی که واکسینه نشده‌اند می‌توانند بیماری‌ها را به افراد دیگری انتقال دهند که هنوز برای واکسینه شدن کم سن هستند، مسن‌اند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

واکسیناسیون کودک به تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از او در برابر بیماری‌هایی مانند: کزاز، سیاه‌سرفه، سرخچه، هپاتیت B، فلج اطفال و سایر موارد کمک می‌کند. به لطف واکسن‌ها، این بیماری‌ها اکنون نادرند. بیشتر آنها دیگر شناخته‌شده نیستند، حتی با اینکه در گذشته باعث همه‌گیری شده‌اند. به‌علاوه، واکسن باعث صرفه‌جویی در هزینهٔ شما می‌شود؛ زیرا درمان یک بیماری قابل‌پیشگیری بسیار پرهزینه است و اگر از واکسیناسیون جلوگیری کنیم، بیماری‌ها می‌توانند دوباره ظاهر شوند و افراد زیادی را تحت تأثیر قرار دهند.

اثرات جانبی

بسیاری از والدین ممکن است در مورد عوارض جانبی پس از واکسیناسیون کودکان خود شک داشته باشند. چنین علائمی وجود دارند اما معمولاً خفیف‌اند مانند: تب یا درد در اطراف ناحیه‌ای که واکسن تزریق شده‌است. احتمال ایجاد عوارض جانبی جدی‌تر وجود دارد اما بسیار نادر است. اکنون باید بدانیم که با وجود عوارض جانبی واکسن، بیماری‌ها همیشه از عوارض جانبی واکسن‌ها بدترند؛ بنابراین، ما نباید از آنها بترسیم و باید بسیار آگاه باشیم که رسانه‌ها در مورد افسانه‌های مربوط‌به واکسن‌ها چه اطلاعاتی به ما می‌دهند.