نحوهٔ مراقبت از نوزاد تازه متولدشده از روز اول.

راه صحیح قنداق کردن چیست؟ (چرا نوزادان این‌قدر گریه می‌کنند؟ آیا نوزادان باید روی شکم بخوابند یا به پشت؟ رمزگشایی رفتار نوزاد تازه متولدشده و تعیین مراقبت‌های مناسب، به ویژه برای والدین جدید می‌تواند طاقت‌فرسا باشد؛ بنابراین ما توصیه‌های تخصصی را در مورد اینکه چه کاری باید در روزهای اول در خانه‌ٔ خود انجام دهید بیان می‌کنیم.

چه چیزی باید بدانید

تولد کودک ناگزیر برنامه‌ها و اولویت‌های والدین را تغییر می‌دهد و سازگار شدن با این سبک زندگی جدید می‌تواند برای برخی افسردگی و اضطراب ایجاد کند. شناخت و رفع این چالش‌ها برای شما و سلامت کودک مهم است. تحقیقات نشان می‌دهد که نوزادان می‌توانند احساس ما را دریافت کنند و رابطه‌ای چرخشی بین والدین، نوزادان و احساسات آنها وجود دارد. هرچه بیشتر استرس داشته باشیم، استرس آنها هم بیشتر می‌شود و هرچه آنها استرس بیشتری داشته باشند، استرس ما نیز بیشتر می‌شود. بنابراین قانون شماره یک: از خود مراقبت کنید تا بتوانید از نوزاد تازه متولدشدهٔ خود نیز مراقبت کنید. اگر احساس افسردگی می‌کنید یا اضطراب دارید با پزشک خود صحبت کنید و در اینجا راه‌های کنار آمدن با این شرایط را بخوانید.

برای چیزهای دیگر، ما لیستی از پاسخ به سؤالات متداول را براساس تحقیقات برجستهٔ سازمان‌هایی مانند دانشگاه اطفال آمریکا (AAP) و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) تهیه کرده‌ایم.

نکات مربوط به مراقبت از نوزاد تازه متولدشده:

  • کودک خود را تسکین دهید

نوزادان گریه می‌کنند و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است و وظیفهٔ ما والدین است که آنها را آرام کنیم. اگر مدتی طول کشید ناامید نشوید! همهٔ ما سردرگم شده‌ایم و سعی کرده‌ایم نوزادان خود را آرام کنیم. هنگام گریه کردن، قنداق کردن (اطلاعات بیشتر در زیر)، آواز خواندن،  تکان دادن، شیردهی یا تشویق کردن نوزاد به آرامش با لمس و نوازش موها، صورت و انگشتانش می‌تواند به او کمک کند. همچنین کودک شما با بو و حس کردن شما آرام می‌شود.

  • چگونگی قنداق کردن

پیچاندن کودکتان در پتو می‌تواند در به خواب رفتن او کمک کند اما انجام اقدامات احتیاطی مناسب بسیار مهم است. دانشگاه اطفال آمریکا (AAP) چگونگی قنداق کردن صحیح را این‌گونه بیان می‌کند. برای امنیت: اطمینان حاصل کنید که پتو در اطراف باسن کودک شما خیلی محکم نیست تا از دیسپلازی (دیسپلازی اصطلاحی گسترده است که به رشد غیرطبیعی سلول‌ها در بافت‌ها یا اندام‌ها اشاره دارد) جلوگیری کند و پس از دو ماهگی کودکتان سعی کنید دیگر او را قنداق نکنید.

  • نکاتی دربارهٔ خواب

نوزادان تازه متولدشده حداقل در سال اول تولد باید به پشت بخوابند، زیرا احتمال خفگی و غلت زدن آنها کاهش می‌‌یابد. AAP همچنین توصیه می‌کند که نوزاد تازه متولدشده را در تخت یا گهواره‌ای نزدیک به تخت یا مقابل تخت خودتان بگذارید؛ زیرا تشک‌های نرم، پتو و بالش می‌توانند تنفس کودک را دشوار کنند.

  • کوتاه کردن ناخن‌های نوزاد تازه متولدشده

از آنجا که نوزادان تا حدود چهار تا شش ماهگی حرکت ارادی ندارند، تکان خوردنشان می‌تواند منجر به ایجاد خراش‌‌های ناخواسته بر صورت و بدنشان شود. کوتاه کردن ناخن‌های نوزاد، یک‌بار در هفته می‌تواند کودک شما (و شما) را از آسیب دور نگه دارد. حرکات سریع کودک می‌تواند کوتاه کردن ناخن را با مشکل روبه‌رو کند؛ بنابراین برنامه‌ٔ کوتاه کردن ناخن کودک را در زمان چرت زدن یا خواب‌آلودگی او انجام دهید. انگشت کودک خود را فشار دهید تا ناخن را جدا کنید و سپس با استفاده از ناخن‌گیر یا قیچی مخصوص شروع به بریدن آن کنید. مطمئن شوید که  اطراف ناخن را کوتاه کرده‌اید. از یک سوهان نیز استفاده کنید تا لبه‌های ناهموار ناخن را صاف کنید.

  • مراقبت با استفاده از روش لمس پوست نوزاد (از نزدیک)

نوزادان نیاز به تحریک لمسی دارند. یعنی آنها نیاز دارند و می‌خواهند که به شما نزدیک باشند. این به این دلیل است که نوزادان با گرما و ضربان قلب مادرشان آرام می‌شوند و به طور شگفت‌انگیزی، از لحاظ جسمی و شناختی از این نزدیکی بهره‌ می‌برند. هرروز فقط چند دقیقه پوست بدن او را به خود نزدیک کنید و اجازه دهید بدن شما را لمس کند. مراقبت با این روش می‌تواند به نوزاد کمک کند که وزنش بیشتر شود، بیشتر شیر بخورد و کمتر گریه کند. به سادگی می‌توانید وقتی کودک خود را در آغوش گرفته‌اید، او را به خود نزدیک کنید و پوست بدنش را لمس کنید.

  • روال روزانه‌ٔ شیردهی به نوزاد

اگر شیردهی را انتخاب کردید، پس هرچه زودتر آن را شروع کنید. مطالعات نشان می‌دهد نوزادان تازه متولدشده‌ای که بلافاصله پس از تولد روی شکم مادر قرار می‌گیرند و ظرف یک ساعت پس از تولد شروع به شیر خوردن می‌کنند، احتمالاً در آینده تجربه‌های بهتری در زمینهٔ شیرخوارگی دارند. درحالی که به شیردهی ادامه می‌دهید، ( یک روال منظم و زمان‌بندی‌شده برای تغذیهٔ کودک در نظر بگیرید. این دربارهٔ نوزادانی که از شیشه شیر تغذیه می‌کنند نیز صدق می‌کند. نوزادان می‌دانند چه زمانی نیاز به غذا خوردن دارند.

 

منابع: