در این مرحله از رشد، کودک شما فعالیت زیادی می‌کند. هر فضایی برایش مانند شهربازی است و او آمادهٔ بازی است. از آنجا که مهارت‌های حرکتی اصلی وی همچنان بهبود می‌یابد و کشف کردن دیگر در او متوقف نخواهد شد، بروز ضرب‌دیدگی‌ها و کبودی‌ها بسیار معمول و جلوگیری از آنها دشوار خواهد بود. در اینجا چند نکته برای کمک به شما در مراقبت از ضرب‌دیدگی‌ها و کبودی‌های کودکتان آورده شده است.

چگونه می‌توانم از جای یک ضربه یا کبودی مراقبت کنم؟

اکثر کبودی‌ها دردناک نیستند و معمولاً خود به خود با گذشت زمان بهبود می‌یابند. وقتی بدن کبود می‌شود، خونریزی در زیر پوست رخ می‌دهد؛  بنابراین خطر عفونت وجود ندارد اما ممکن است در مراحل اولیه نیاز به مراقبت داشته باشد، به خصوص اگر کودک درد داشته باشد. به مرور زمان، رنگ کبودی تغییر می‌کند و درد آن کمتر و کمتر می‌شود. اگر قرمز باشد، ممکن است در زمان لمس دردناک‌تر باشد اما با تغییر رنگ به ارغوانی یا آبی و در نهایت تغییر به سمت سبز یا زرد شدن، درد کاهش می‌یابد. اگر کبودی بدن کودک همراه با درد است، با انجام مراحل زیر التهاب را برطرف کنید:

  1. کمپرس سرد، یک بستهٔ یخ‌زده یا کیسهٔ یخ را روی کبودی به مدت حدود ۱۵-۱۰ دقیقه قرار دهید. در همان زمان، حواس او را پرت کنید و کودک خود را در آغوش بگیرید و حتی برای او داستانی تعریف کنید.
  2. اگر کوچولوی شما هنوز درد دارد، کمی پماد ضدالتهاب روی ناحیهٔ آسیب دیده بمالید. از پزشک خود بخواهید پمادی توصیه کند و آن را در خانه نگه دارید.
  3. اگر میزان کبودی زیاد است، ۴۸ ساعت پس از استفاده از کمپرس سرد، یک پارچهٔ گرم روی آن قرار دهید.
  4. کبودی در حدود ۴-۲ هفته بعد به خودی خود بهبود می‌یابد و به دنبال بهبودی طیف وسیعی از تغییر رنگ‌ها را خواهد داشت.
  5. سرانجام، به یاد داشته باشید که کودکان پس از افتادن یا زمین خوردن، به سمت ما نگاه می‌کنند تا واکنش ما را ببینند. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و متناسب با شرایط به او پاسخ دهید. به این ترتیب، کوچولوی شما احساس امنیت می‌کند و نخواهد ترسید. بهترین راه درمان هرگونه ضربه و کبودی عشق است. کوچولوی خود را بغل کنید و ببوسید.

چه زمانی باید با پزشک خود تماس بگیرم؟

اگر به شدت به سر کودک ضربه وارد شد، اگر از یک بلندی سقوط کرد یا اگر تأثیر حادثه زیاد بود با پزشک خود تماس بگیرید. اگر:

  • ضربه به سر باعث ایجاد کبودی در پشت گوش‌ها شده است یا فکر می‌کنید ممکن است جمجمه‌ٔ کوچولوی شما شکسته باشد.
  • اگر درد شدید است و بیش از ۲۴ ساعت است که ادامه دارد، حتی بدون اینکه ناحیهٔ آسیب‌دیده لمس شود.
  • اگر کودک شما از قسمتی از بدنش که ضربه دیده است دیگر استفاده نمی‌کند یا نمی‌تواند آن را حرکت بدهد.
  • اگر کبودی غیر معمول به نظر برسد.

سرانجام، به یاد داشته باشید که افتادن و زمین خوردن کودک طبیعی است و بیشتر اوقات بی‌ضرر است؛ بنابراین آرامش خود را حفظ کنید و به غریزهٔ خود اعتماد کنید تا از سلامتی کودک خود اطمینان حاصل کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که اگر زمین‌خوردگی باعث خراش شد، مهم است که ناحیه را با آب گرم بشویید و سپس از صابون برای تمیز کردن اطراف زخم استفاده کنید.