ما نکات تخصصی را برای خانواده‌ها و زنان باردار بیان می‌کنیم.

ما هرروز بیشتر از دیروز در مورد COVID-19، که با نام ویروس کرونا نیز شناخته می‌شود، و اینکه چگونه ممکن است بر خانواده‌های ما تأثیر بگذارد، یاد می‌گیریم. بر اساس شواهد موجود، کودکان کمتر در معرض خطر ویروس کرونا هستند و همچنین علائم جدی عفونت را نشان نمی‌دهند. با‌این‌حال، آنها هنوز هم می‌توانند ناقل باشند و باید اقدامات احتیاطی برای ایمنی مناسب را انجام دهند.  از آنجا که اطلاعات زیادی در مورد نکات پیشگیری در دسترس است، برخی درست و برخی نادرست، ما مستقیماً به منبع مراجعه کردیم و از دانشگاه اطفال آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها برای آخرین اقدامات در زمینهٔ پیشگیری از ویروس کرونا اطلاعات دریافت کردیم.

نکات پیشگیری برای خانواده‌ها

  • استرس می‌تواند به سیستم ایمنی ما آسیب برساند. هنگام گفت‌وگو با کوچولوها، به آنها اطمینان دهید که پزشکان در اسرع وقت به همه کمک می‌کنند تا احساس بهتری داشته باشند.
  • روی اهمیت شستن دست تمرکز کنید. دستان کودک خود را قبل از شروع یا بعد از پایان فعالیت به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید؛ برای مثال، قبل و بعد از غذا، هنگام رفتن به دستشویی، بازی در بیرون از منزل، دست زدن به حیوان خانگی و … . اگر آب و صابون در دسترس نیست، از ضدعفونی‌کنندهٔ دست که دارای الکل ۶۰٪ یا بالاتر است استفاده کنید. یادآوری آن را برای کودک خود آسان‌تر و سرگرم‌کننده‌تر کنید و خواندن یک آهنگ کوتاه مانند ABC را امتحان کنید. در اینجا یک فیلم یا فعالیت جالب برای نشان دادن اهمیت شستن دست با بچه‌ها وجود دارد.
  • به کودک خود بیاموزید تا به جای دستانش، در لباس یا آرنج خود سرفه یا عطسه کند.
  • بر اهمیت لمس نکردن صورت تأکید کنید. آن را به یک بازی تبدیل کنید و به برنده جایزه دهید!
  • اکنون استفاده از وسایل الکترونیکی بخشی از برنامه‌های معمول خانواده است. برای جلوگیری از دیدن هرگونه محتوای مضطرب‌کننده، اطمینان حاصل کنید که کودکتان را با اخبار در حال پخش و بدون مراقبت رها نمی‌کنید. ما می‌خواهیم کودکان تا آنجا که ممکن است آرام باشند.
  • به یاد داشته باشید که روزانه سطوح مکرر لمس‌شده را تمیز و ضدعفونی کنید. دانشمندان معتقدند  ویروس کرونا می‌تواند تا ۹ روز روی سطوح زنده بماند. از دستکش یک‌بار مصرف یا دستکش‌هایی استفاده کنید که فقط برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن باشد. برای ضدعفونی کردن، از محلول‌های سفیدکننده خانگی یا محلول‌های الکلی با حداقل ۷۰٪ الکل استفاده کنید.
  • با مخلوط کردن، یک محلول سفید کننده را آماده کنید: ۵ قاشق غذاخوری (۱/۳ فنجان) سفید کننده در هر گالن آب یا ۴ قاشق چای‌خوری سفید کننده در هر چهارم آب برای مقادیر کمتری.

نکاتی برای زنان باردار

  • اطلاعات کمی در مورد تأثیر COVID-19 بر زنان باردار شناخته شده است. بااین‌حال، ما می‌دانیم که بدن زنان باردار سیستم ایمنی تغییریافته‌ای دارند و می‌توانند بیشتر در معرض بیماری‌هایی مانند آنفولانزا باشند؛ بنابراین، زنان باردار باید با نوشیدن مقدار زیادی آب، ۸ ساعت خواب و خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات در مورد فاصلهٔ اجتماعی و مراقبت از سیستم ایمنی بدن خود هوشیارتر باشند.
  • در مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام شد، دانشمندان ۹ زن باردار مبتلا به COVID-19 را در ووهان چین تحت نظر گرفتند. همهٔ نوزادان سالم و بدون هیچ نشانه‌ای از ویروس به دنیا آمدند. با‌این‌حال، این یک نمونهٔ کوچک است.
  • هم اکنون، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گویند که اگر COVID-19 دارید یا مشکوک به داشتن آن هستید، همچنان ادامه دادن به شیردهی مشکلی ندارد. آنها توصیه می‌کنند قبل از شیردهی و پوشیدن ماسک صورت، دستان خود را بشویید.
  • افرادی که آلوده به ویروس کرونا یا مشکوک به عفونت هستند باید از ماسک صورت استفاده کنند؛ ماسک‌ها از ابتلا به ویروس در افراد سالم جلوگیری نمی‌کنند، بلکه به جلوگیری از انتشار قطرات تنفسی کمک می‌کنند.
  • یکی از بهترین کارهایی که زنان باردار در حال حاضر می‌توانند انجام دهند اجتناب از تماس با هرکسی است که ممکن است آلوده باشد.

منابع: