هر نوزادی متفاوت و منحصر به فرد است. به همین دلیل، از زمان تولد او، مهم است که به دقت کودک خود را تماشا کنید تا او را بشناسید و با نیازها، شخصیت، علایق و حتی رنگ مدفوع او آشنا باشید.

هنگامی که ما در مورد مدفوع صحبت می‌کنیم، انواع مختلفی از رنگ و بافت وجود دارند که در گروه طبیعی قرار می‌گیرند. در این مقاله، ما در مورد دفع نوزادان و آنچه رنگشان در مورد سلامتی آنها می‌گوید صحبت خواهیم کرد.

رنگ مورد انتظار مدفوع یک کودک رنگ‌هایی از خانوادهٔ زرد، سبز یا قهوه‌ای است. عاملی که در رنگ مدفوع‌ها تأثیرگذار است نحوهٔ تغذیه کودک شماست. معمولاً مدفوع نوزادان شیرخوار رنگ خردلی، غلظتی بسیار نرم و کمی لکه‌های سفید دارد که به نظر می‌رسد دانه باشند. از طرف دیگر، مدفوع نوزادانی که شیر خشک می‌نوشند سفت‌تر است؛ زیرا آنها آب کمتری مصرف می‌کنند، غالباً غلظتشان بیشتر خمیر است و دارای رنگ زرد یا قهوه‌ای روشن است.

همچنین، مواردی وجود دارد که مدفوع کودک شما می‌تواند رنگ دیگری داشته باشد. مدفوع سفید می‌تواند علامت مشکل کبدی باشد. در حالی که مدفوع قرمز ممکن است در نتیجه بلعیدن خون از نوک پستان مادر باشد، یا اینکه کودک شما در هنگام تولد خون بلعیده باشد. در هر صورت، مهم است که هرچه زودتر با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید.

به‌علاوه، طبیعی است که یک نوزاد تازه متولدشده در روز اول زندگی خود ماده‌ای سیاه را دفع کند. اینها مدفوع نیستند بلکه فضولاتی هستند که به مکونیوم معروف‌اند. به رنگ سیاه هستند و هیچ بویی ندارند؛ زیرا این مواد زائد حاوی باکتری نیستند. با این حال، اگر مدفوع کودک شما همچنان سیاه باشد، باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. این رنگ ممکن است به معنای تجمع خون کهنه باشد. هرچه زمان می‌گذرد و کودک خود را تغذیه می‌کنید (با شیر مادر یا شیر خشک)، مدفوع او به رنگ سبز تیره و سپس زرد تغییر می‌کند. با این حال، همیشه ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

رنگ‌ها و بافت‌هایی که در قسمت بالا توضیح دادیم مربوط‌به مدفوع نوزادانی می‌شود که کمتر از شش ماه دارند یا تغذیه‌ با مواد غذایی را شروع نکرده‌اند. هنگامی که کودک شما شروع به خوردن مواد غذایی سفت و غیر آبکی می‌کند، غلظت و سفتی مدفوع او بسته به آنچه می‌خورد تغییر می‌کند. حتی در این صورت نیز مهم است که رنگ‌های مورد انتظار و مواردی را که نیاز به مشورت با پزشک دارند در ذهن داشته باشید. اگر مورد کودک شما بیش از حد خاص است یا در هیچ‌یک از دسته‌های گفته‌شده قرار نمی‌گیرد، با پزشک خود مشورت کنید. آنها اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت خاص شما خواهند داشت.