هنگام مراقبت از نوزاد، یکی از اولین مهارت‌های جدیدی والدین که یاد می‌گیرید آروغ زدن کودک است. هر آروغی که کودک شما می‌زند هدفی دارد. چرا نوزادان آروغ می‌زنند؟ آیا آروغ زدن کودک بعد از غذا مهم است؟ کسب اطلاعات لازم دربارهٔ این مهارت جدید، شما را به سفری مملو از شادی، رطوبت و البته لباس‌های اضافی برای شست‌وشو می‌برد.

هنر آروغ زدن

آروغ در اثر بلع هوا ایجاد می‌شود. آروغ زدن عبارت است از آزاد شدن گاز به سمت بالا و خروج آن از راه مری و دهان. آروغ زدن کودک راهی است که با استفاده از آن می‌توانید به او کمک کنید تا از شر گاز معدهٔ خود خلاص و آرام شود.

نق نق کردن نوزاد و جمع شدن گاز در معدهٔ او اغلب با یکدیگر همراه می‌شوند. هنگامی که کودک شما متولد می‌شود، شکم او به اندازهٔ یک سنگ مرمر است. پس از حدود ۱۰ روز به اندازهٔ یک تخم‌مرغ رشد می‌کند و در نهایت به اندازه یک توپ نرم می‌شود. از آنجا که سیستم گوارش کوچولوی شما در حال رشد است، ممکن است برخی ناراحتی‌های مرتبط با خروج گاز از معده‌اش را تجربه کند و در این مورد به کمک شما نیاز دارد.

آروغ زدن کودک

هنگام تغذیهٔ کودک با شیشه شیر، به او فرصت دهید تا در وسط و پایان تغذیه آروغ بزند. در تمام مدتی که به کودک شیر می‌دهید نوک بطری را پر از شیر نگه دارید؛ این باعث کاهش بلع هوا می‌شود. هنگام شیردهی با شیر مادر، وقتی کودک از یک پستان تغذیه کرد به او فرصت دهید آروغ بزند.

این موارد برخی از وضعیت‌های مؤثری هستند که برای کمک به آروغ زدن کودک مفیدند:

  1. روی شانهٔ خودتان: کودک را در حالی که سرش روی شانهٔ شما قرار دارد، در برابر سینهٔ خود نگه دارید. به‌آرامی با دست خود بر پشتش ضربه بزنید.
  2. روی دامان خودتان: کودک خود را به‌آرامی روی پاهای خود به پشت دراز کنید و مطمئن شوید که مراقب سر او هستید. سپس کمرش را به‌آرامی بمالید.
  3. نشسته روی دامان خودتان: کودک خود را در آغوش خود بنشانید و با یک دست مراقب چانهٔ او باشید. کودک خود را به جلو خم کنید و به‌آرامی به پشت او ضربه بزنید.

تف کردن و استفراغ کردن

بیشتر نوزادان بعد از غذا خوردن، به خصوص بلافاصله پس از تغذیه شدن، تف می‌کنند. هنگامی که معدهٔ کودک شما پر است، یا وضعیت او پس از تغذیه به طور ناگهانی تغییر می‌کند، شیر داخل معده او می‌تواند از مری بالا بیاید. بین تف کردن و استفراغ تفاوت وجود دارد. دانشگاه اطفال آمریکا (AAP) استفراغ را “پرتاب شدید محتوای معده از طریق دهان” تعریف می‌کند. برخی از نوزادان گاهی‌اوقات استفراغ می‌کنند، اگر استفراغ مکرر است و ادامه دارد، بهتر است با پزشک کودک خود مشورت کنید. تف، به صورت “بیرون آمدن آرام محتوای معده از دهان، اغلب با آروغ زدن یا آروغ مرطوب” تعریف می‌شود. تف کردن با دهان پر از شیر بدون هیچ زحمتی یا گریه یک علامت طبیعی در نوزادان کم سن است. این زمانی است که لباس‌های مخصوص آروغ زدن به کار شما می‌آیند. برخی از نوزادان بیش از دیگران تف می‌کنند، آنها اغلب به این کار ادامه می‌دهند تا زمانی که شروع به راه رفتن کنند.

هر نوزادی متفاوت است و اشکالی ندارد که با هر بارتلاش برای آروغ زدن کودک، آروغ او را بگیرید. به طور کلی، نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند کمتر از نوزادانی که با شیشه شیر می‌خورند، آروغ می‌زنند. دلیل آن این است که آنها هنگام تغذیه هوای کمتری را می‌بلعند. همین اتفاق برای نوزادانی می‌افتد که دوست دارند در وضعیت نشسته‌ تغذیه شوند. به طور طبیعی، هوای محبوس‌شده در این حالت نسبت به حالتی که کودک دراز کشیده‌ غذا می‌خورد، کمتر خواهد بود.

برخی نکات برای کاهش تف کردن و راحت‌تر بودن کودک شما

  • به زمانی مشخصی که باید وعده‌های غذایی کودک را بدهید، احترام بگذارید. غذا دادن به او قبل از اینکه خیلی گرسنه شود، احتمال زیاد غذا خوردن، سریع غذا خوردن یا بلعیدن هوای بیشتر در تلاش برای غذا خوردن را کاهش می‌دهد.
  • کودک خود را در حالت نشسته نگه دارید. مراقب سرش باشید و آن را در بالای شکم خود قرار دهید.
  • شیشه شیر را به درستی در دهانش قرار دهید، کمی آن را کج کنید تا مجاری هوایی در آن وجود نداشته باشد. اگر کودک شما از شیر مادر تغذیه می‌کند، مطمئن شوید که دهان او به درستی روی نوک پستان قرار گرفته است. این باعث می‌شود کودک شما بیش از حد هوا نبلعد، زیرا باعث سوءهاضمه می‌شود.
  • تغییر وضعیت کودک می‌تواند به حرکت حباب‌های گازی که باید آزاد شوند کمک کند.
  • هنگام تغذیه کودک به او آرامش دهید، این باعث می‌شود احساس راحتی بیشتری داشته باشد و برای خوردن عجله نکند.

چیزی که باید به خاطر بسپارید

آرام باشید و از همراهی با کودک خود لذت ببرید. هیچ سن مشخصی برای توقف آروغ زدن کودک وجود ندارد اما هرچه کودک بزرگ‌تر می‌شود سیستم گوارشی او قوی‌تر می‌شود و کمک به او برای آروغ زدن دیگر آن‌قدر ضروری نیست. همچنین هیچ راه درستی برای آروغ زدن کودک شما وجود ندارد.شما والدین جدید باید این آزادی را احساس کنید که می‌توانید ترکیبی از وضعیت‌های مختلف تغذیه کردن و آروغ زدن کودک را امتحان کنید و دریابید که هنگام مراقبت از کودک شما چه چیزی برایش بهتر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس های زیر مراجعه کنید: