تحریکات پوستی ناشی از پوشیدن پوشک در نوزادان بسیار شایع است و با وجود تلاش شما برای تعویض مداوم پوشک و تمیز کردن او به‌خوبی، ممکن است کودک شما آن را تجربه کند. خبر خوب این است که به طور کلی درمان آن آسان است و در عرض چند روز قابل درمان است.

علت تحریکات پوستی پوشک چیست؟

هنگامی که باکتری‌ها، رطوبت، قارچ، کف صابون، مدفوع و ادرار در یک پوشک مخلوط شوند، پوست تحریک می‌شود. این اجزا به همراه گرمای طبیعی بدن می‌توانند به لایهٔ بالایی پوست آسیب برسانند و در نتیجه پوست را تحریک کنند. از دلایل دیگر می‌توان به قرار گرفتن طولانی مدت در یک پوشک کثیف و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها اشاره کرد که باکتری‌های خوب و بد را از بین می‌برد و گاهی منجر به عفونت می‌شود. استفاده از محصولات جدید مانند دستمال مرطوب تمیزکننده یا شوینده، لوسیون یا پودر بچهٔ جدید ممکن است باعث تحریک پوست شود. به همین ترتیب، مصرف غذاهای غیرآبکی و سفت نیز باعث تغییر اجزای تشکیل‌دهنده و دفعات دفع می‌شود.

تحریکات پوستی چگونه است؟

هنگامی که کودک دچار تحریکات پوستی ناشی از پوشک می‌شود، پوست ناحیهٔ استفاده از پوشک متورم، تحریک‌شده و قرمز می‌شود.

چگونه تحریکات پوستی ناشی از پوشک را درمان کنم؟

برای درمان تحریکات پوستی به خاطر استفاده از پوشک، بسیار مهم است که پوست کودک خود را تا حد ممکن تمیز و خشک نگه دارید. اگر از دستمال مرطوب استفاده می‌کنید، سعی کنید مصرف آنها را کاهش دهید یا درحالی که پوست مایل به قرمز است، از استفاده از آنها خودداری کنید، حتی اگر ضد حساسیت باشند. در عوض، ناحیه آسیب‌دیده را با آب و پنبه تمیز کنید، پوست را بدون مالش به آرامی لمس کنید. پس از تمیز کردن، فراموش نکنید که پوست کاملاً خشک شود. پس از خشک شدن کودک، پوشک جدیدی به پایش کنید. می‌توانید یک پوشک کمی بزرگ‌تر و لباسی گشادتر برایش انتخاب کنید تا پوشک خیلی به پوست نزدیک نباشد و خشک بماند.

می‌توانید کرم محافظتی استفاده کنید که حاوی مواد معطر، نگه‌دارنده یا موادی نباشد که باعث تحریک پوست کودک شود و یا در هنگام جذب مضر باشد. بهتر است یک کرم ملایم حاوی اکسید روی انتخاب کنید. با متخصص اطفال مشورت کنید، وی بهترین گزینه‌ها را به شما پیشنهاد می‌کند. به یاد داشته باشید که بدون مشورت با پزشک خود از داروهای خانگی استفاده نکنید.

چه زمانی باید با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنم؟

اگر در طی ۳ یا ۴ روز تحریکات پوستی ایجاد شده بهبود نیافت و جوش، تاول، چرک یا تب ظاهر شد، در این مورد فوراً با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید. به خصوص اگر تحریکات پوستی به خارج از منطقهٔ پوشک گسترش یابد یا ببینید که تحریکات پوستی شدید است.

برای جلوگیری از تحریکات پوستی ناشی از پوشک چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

  • پوشک کودک را مرتب عوض کنید.
  • از پوشک‌های با جذب زیاد خودداری کنید (اینها معمولاً نیاز کمتری به تعویض پوشک دارند).
  • از استفاده بیش از حد از دستمال مرطوب خودداری کنید.
  • بگذارید قبل از قرار دادن پوشک تازه، پوست کاملاً خشک شود.
  • دستان خود را قبل و بعد از تعویض پوشک بشویید.
  • اگر کودک شما از پوشک‌های پارچه‌ای استفاده می‌کند، از تمیز بودن آنها اطمینان حاصل کنید و دقت کنید مواد شوینده‌ای که برای شست‌وشوی آنها استفاده می‌کنید ملایم و غیر عطری باشد و آنها را دو بار بشویید.
  • اطمینان حاصل کنید که پوشک کودک خیلی تنگ نیست و پوست او می‌تواند نفس بکشد.