“بینایی همچون یک عدسی کار می کند که کودک شما با آن ویژگی های مختلف جهان را درک می کند و می آموزد.”

بینایی ۳۰٪ از قشر مغز ما را تشکیل می‌دهد، در مقایسه با لامسه که ۸٪ و شنوایی که فقط ۳٪ . هریک از دو عصب بینایی حامل اطلاعات از شبکیه به مغز از میلیون‌ها فیبر تشکیل شده است. این یکی از پیچیده‌ترین جنبه‌های رشد انسانی است. این پیشرفت بسیار سریع اتفاق می‌افتد و بر تجربهٔ حسی انسان تسلط دارد. این فرایند بسیار مهم است و به لنزی تبدیل می‌شود که کودک شما از طریق آن ویژگی‌های مختلف جهان را درک می‌کند و از آن یاد می‌گیرد.

آیا دوره‌ای حساس برای رشد بصری وجود دارد؟ بینایی خصوصاً در دو سال اول زندگی بسیار قابل‌انعطاف است. مغز به منظور ساختارسازی مناسب در این مرحله از هرس، به تحریک نیاز دارد. بعد از تمام شدن این امر، مهم نیست که چقدر تحریک اعمال شود، قشر قادر به ساختارسازی مجدد خود نیست. مهارت بینایی مخصوص هر فرد زمانی شکل می‌گیرد که محل‌های اتصال اعصاب او مدار اصلی بینایی‌اش را شکل می‌دهند. پس از آن ایجاد تغییر به وسیلهٔ تجربه، تنها زمانی ممکن است که محل‌های اتصال اعصاب وارد فاز اصلاحی شده باشند. بااین‌حال، با توجه به اینکه قسمت‌های مختلف سیستم بینایی در زمان‌های مختلف اصلاح می‌شوند، این بازهٔ حساسیت به داده‌های ورودی بینایی در بین افراد مختلف متفاوت است. بینایی تا سن دو سالگی به شدت انعطاف‌پذیر است، که روند این انعطاف‌پذیری تا رسیدن به سنین هشت یا نه سالگی کاهش می‌یابد.

آیا بین تجربیات بصری و ترجیحات بصری بعدی همبستگی وجود دارد؟ به نظر می‌رسد این‌گونه است. بسیاری از ما در محیط‌های “نجاری”(محیط‌هایی که دست‌کاری شده‌اند) بزرگ شده‌ایم و ساختمان‌ها و خانه‌های مستطیل شکل احاطه‌مان کرده‌اند؛ بنابراین برای هر دو جهت افقی و عمودی دقت کمی نسبت به جهت‌های دیگر مانند جهت مورب داریم. در مقابل، سرخ‌پوستان کانادایی که در “خانه‌های” چادری شکل سنتی‌تر پرورش یافته‌اند، نسبت به آنهایی که در محیط‌های معمولی آپارتمان / خانه بزرگ شده‌اند، دقت بیشتری در زاویه‌های مورب دارند. بنابراین بین این دو همبستگی وجود دارد.

در واقع تجربهٔ بصری اوایل دوران کودکی تأثیری طولانی مدتی بر ادراک و مدار بصری ساختارسازی‌شده در مغز دارد. آیا ممکن است این تفاوت ظریف در اینکه آیا این کودک یک هنرمند یا یک فوتبالیست می‌شود تأثیر بگذارد؟ ممکن است!

 


Eliot, L. (1999). What’s going on in there. How the brain and mind develop in the first five years of life, 237-239.