پیشرفت عضلانی در کودک

با شنیدن اصطلاح “ریتم عضلانی”، به چه چیزی فکر می‌کنید؟ ممکن است تصور کنید که بالاخره خودتان وقت کافی برای رفتن به باشگاه را دارید، یا حتی به یک ورزشکار حرفه‌ای با عملکرد پیشرفته فکر کنید که سعی دارد عضلات خود را تنظیم کند اما آیا هرگز با شنیدن این اصطلاح به کودک خود فکر می‌کنید؟

ریتم عضلانی یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در رشد جسمی کودک شماست. از روز اول، پیشرفت عضلانی کوچولوی شما موضوع مهمی است. بیشتر نوزادان با عضله‌هایی قوی به دنیا می‌آیند که به آنها امکان حرکت می‌دهد. حتی وقتی آنها سن بسیاری کمی دارند هم می‌توانید حرکات تکان دادن و به هم زدن دست و پای آنها را مشاهده کنید.

این رویداد شگفت‌انگیز به این دلیل اتفاق می‌افتد که کودک شما بیش از ۶۰۰ عضله در بدن کوچک خود دارد که هرروز قدرت بیشتری پیدا می‌کنند و باعث بهبود حرکت و هماهنگی او می‌شوند. کودک به وسیلهٔ آنها می‌تواند برخی از مهم‌ترین مراحل مهم رشد خود را طی کند، مانند کنترل سر، نشستن، ایستادن، راه رفتن و دویدن.

چگونه این عضلات رشد می‌کنند تا قوی‌تر شوند؟ این ممکن است کاری طبیعی و آسان به نظر برسد اما به تودهٔ عضلانی خود فکر کنید، آیا عضله‌ها را با روشی جادویی به دست می‌آورید یا کاری برای آن انجام می‌دهید؟

کودک شما با طی کردن یک روند طبیعی عضله‌هایش را تقویت می‌کند اما محیط زندگی او نیز می‌تواند بر آن تأثیر بگذارد؛ به این معنی که شما می‌توانید کاری کنید که او قدرتمندتر شود. در ادامه چند نکته برای کمک به کودک در ایجاد تودهٔ عضلانی برای او آورده شده است:

  • ورزش: هر روز با فرزندتان بازی کنید. می‌توانید ژست بگیرید و لبخند بزنید و چند سانتی دور شوید. او دست‌ها و پاهایش را دراز می‌کند تا شما را لمس کند. هرچقدر که این حرکت به نظرتان ساده و آسان بیاید، به او کمک می‌کند تا برخی از عضلات خود را تقویت کند. همچنین می‌توانید اسباب‌بازی‌ها را از او دور کنید تا به او کمک کنید سر خود را حرکت دهد و مستقیماً با عضلات گردنش کار کند.
  • تجارب حرکتی: هنگامی که کودک خود را حرکت می‌دهید، احساس تعادل را در گوش داخلی او تحریک می‌کنید، که همچنین به افزایش تودهٔ عضلانی و به‌طورکلی به پیشرفت او در تمام مراحل حرکتی کمک می‌کند. هنگام آواز خواندن یا رقصیدن، کودک خود را بغل کنید و به‌آرامی حرکت کنید، یا حتی برای شبیه‌سازی رقص، دست و پاهای او را نیز حرکت دهید. حرکت اندام‌ها و مفاصل او برای افزایش تودهٔ عضلانی نیز عالی است.
  • می‌توانید برای مدتی کوچولویتان را روی شکم خود قرار دهید. درحالی که در این وضعیت است، مجبور می‌شود به خودش فشار بیاورد، گردن خود را بچرخاند و کمی حرکت کند تا بتواند محیط اطراف خود را کشف کند و این قدرت عضلاتش را افزایش می‌دهد. اگر او از این موقعیت خوشش نمی‌آید، مدت زمان این تمرین شکمی را کمتر کنید یا یک آینه در مقابل او قرار دهید تا جایی برای تمرکز داشته باشد. این کار نیز او را تشویق می‌کند که سر خود را بلند کند.
  • ماساژ: ماساژ می‌تواند استخوان‌ها، عضلات و سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت کند. همچنین می‌توانید دستان خود را به‌آرامی روی بدن کودک بچرخانید تا عضلات او را تحریک کنید. اطلاعات بیشتر در مورد ماساژ کودک را اینجا بخوانید.

بیشتر از همه، لذت ببرید! جوری کودک را سرگرم کنید که حتی از انجام تفریحاتی که معمولاً مورد علاقه‌اش نیستند هم هیجان‌زده شود. بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها را اضافه کنید، لبخند بزنید و کمک کنید که کودک احساس کند که به او نزدیک هستید. این حس، جذابیت تفریح با شما را برایش دوچندان می‌کند.

نکات بیشتر در مورد پیشرفت عضلانی:Your baby’s first movements and coordination

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

برای کسی یک هدیه ویژه ارسال کنید که یک عمر طول بکشد

برای چه کسی خرید می کنید؟