آنچه در این مقاله میخوانید:
آیا مهارتهای اجتماعی کودک میتواند در یادگیری زبان دوم نقش داشته باشد؟
واضح است که نوزادان به جای گوش دادن به صداهای ضبطشده یا فیلم،زبان را از طریق تعامل با مردم به شکل های مختلف، بهتر یاد میگیرند. در عین حال، تا امروز مشخص نشده بود که کدامیک از جنبههای تعامل اجتماعی برای اینکه نوزدانی که زبان جدیدی را یاد بگیرند، نقش بیشتری دارد.
یک مطالعه جدید در دانشگاه واشنگتن به رهبری محققان موسسه علوم یادگیری و مغز (I-LABS) برای اولینبار ارتباط بین توانایی کودک در یادگیری اصوات زبان جدید را که بعداً به یادگیری زبان جدید تبدیل خواهد شد و یک رفتار اجتماعی را که «تغییر نگاه» خوانده میشود، نشان داد. برای کسانی که با این اصطلاح آشنا نیستند، این رفتار زودهنگام وقتی اتفاق میافتد که کودک ارتباط چشمی با موضوع برقرار میکند و سپس دوباره به همان شیئی نظر می افکند که شخص مقابل به آن نگاه میکند.
« Rechele Brooks »، استادیار تحقیق در I-LABS گفته است: «این لحظاتی که هردو به یک چیز نگاه میکنند، هنگام تعامل نوزادان با والدین خود ایجاد میشود و بر میزان رشد مغز کودک تأثیر میگذارد.»
در این مطالعه دیگر، نوزادان۹ و نیم ماهه از خانوادههای انگلیسی زبان، طی ۴ هفته در جلسات آموزش زبان خارجی شرکت کردند. ۱۷ نوزادی که در این تحقیق شرکت کردند در جلسات ۱۲ تا ۲۵ دقیقهای با یک معلم خصوصی ارتباط برقرار کردند. مدرسان به اسپانیایی صحبت میکردند، کتاب میخواندند و با اسباببازی بازی میکردند.
جالب اینجاست که نتایج نشان داد که هرچه این حالت برای بچهها در جلسات تدریس خصوصی خود بیشتر رخ دهد، پاسخ مغز آنها به اصوات اسپانیایی زبان بیشتر میشود.
این یافتهها، اهمیت «تغییر جهت نگاه در یادگیری یک زبان جدید» و اینکه نوزادان فقط شنونده منفعل نیستند را تأیید میکند. شرکت کردن کودک در یک تعامل اجتماعی به وضوح در یادگیری زبان جدید نقش دارد. از این به بعد، هر زمان که با کودک خود بازی میکنید، به این توجه کنید که آیا او جهت نگاهش را تغییر میدهد یا نه. این بدان معنی است که او توجه میکند و به شما نشان میدهد که برای یادگیری آمادگی دارد.