چند بار آهنگی در سر شما گیر کرده است؟ ما می دانیم که موسیقی به راحتی می تواند در مغز ما ریشه دواند. مطالعات نشان می دهد که چگونه موسیقی حافظه ، شناخت و توجه بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد. تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) نشان داده است که لوب تمپورال چپ در نوازندگان نسبت به غیر موزیسین ها بزرگتر است و گروه اول ممکن است عملکردهای شناختی بهتری داشته باشند. از آنجا که حافظه کلامی عمدتا توسط لوب گیجگاهی چپ واسطه است ، تحقیقات نشان می دهد که چگونه موسیقی مهارت حافظه را تقویت می کند. مطالعه ای که در مقایسه بزرگسالانی که آموزش موسیقی قبل از 12 داشتند و کسانی که نداشتند نشان داد آموزش موسیقی در کودکی تأثیرات مثبتی طولانی مدت بر حافظه کلامی دارد.

مهارت های مهم تفکر و فرایندهای شناختی در حال فعال شدن هستند ، زیرا کودک شما یاد می گیرد که با آهنگ ، ضرب آهنگ را بشناسد ، سازهای مختلف موسیقی را تشخیص دهد و حتی برخی از متن ها را به خاطر بسپارد. همانطور که کودکتان در جستجوی آلات موسیقی است (مثلاً دکمه ای را فشار می دهد که برخی صداها را ایجاد می کند) ، او در حال آزمایش علت و معلول است و نحوه کار اشیا را کشف می کند. او در حال یادگیری مفاهیم جدید و چگونگی ایجاد صداهای مختلف است ، متوجه می شود که برخی از آنها بم تر از بقیه هستند و اینکه چگونه هر صدا یک الگوی و ریتم متفاوت را حمل می کند. در داخل مغز او ، مدارهای حافظه و زبان او در حال ایجاد شبکه هایی هستند که شامل توانایی های توجه و تمرکز هستند. او حتی هنگام رقصیدن یا دستکاری ساز از مهارت های حرکتی خوب   استفاده می کند.

آموزش موسیقی نیز با عملکردهای اجرایی همراه بوده است. مطالعات نشان داده است که تفاوت قابل توجهی بین کودکان دارای و بدون آموزش موسیقی در زمینه های مهارت استدلال ، تشخیص صدا و وظایف حرکتی وجود دارد. علاوه بر این ، بین هوش غیرکلامی و استعداد موسیقی رابطه مثبت پیدا شده است. از طریق تجربه با سازها و انواع مختلف موسیقی ، کودکان می توانند از تفاوت های صدا و لحن آگاه شوند. مطالعات نشان داده است که نوزادان در 4 ماهگی می توانند بین تن های مختلف صدا تفاوت قائل شوند. موسیقی همچنین با عملکردهای اجرایی و کنترل بازدارندگی در ارتباط است. همانطور که کودکان موسیقی را درک می کنند ، آنها همچنین مهارت های مکانی – زمانی را پرورش می دهند که بعداً برای توانایی های ریاضی یا حل مسئله مفید خواهد بود. یافته ها نشان داده است که حتی فعالیتهای موسیقی گروهی  تأثیر مثبتی بر مهارتهای زبانی کودکان پیش دبستانی دارد.

تعدادی نکته:

  • کودک کوچک خود را در معرض ژانرهای مختلف موسیقی قرار دهید و اجازه دهید ریتم ها و ملودی های مختلف را جذب کند.
  • صداهای مختلف محیطی را کاوش کنید: باران ، زنگ در ، جیرجیرک ، تلفن ، دوش ، پرندگان. درباره آنها صحبت کنید و مواردی را که بیشتر دوست دارید شناسایی کنید و سعی کنید از آنها تقلید کنید.
  • هنگام پخش آهنگ ، حرکات مختلف را تجربه کنید: کف زدن ، پایکوبی ، حرکت دادن بازوها به بالا و پایین یا حتی استفاده از سازهای کوبه ای برای تقویت الگوهای ریتمیک. اگر سازهای موسیقی ندارید ، خلاقیت به خرج دهید و طبل ، تنبور و شیکر خود را با استفاده از مواد در خانه بسازید.

قسمت مهم مربوط به ساختن زیباترین موسیقی نیست ، بلکه کاوش صداها و قرار دادن کوچولو در محیط های مختلف یادگیری است.

درباره مزایای هیجانی-اجتماعی موسیقی که  در اینجا ارائه می دهد ، بیاموزید.

 

برای اطلاعات بیشتر به: