دو زبانه بودن و ارتباط آن با مغز

بسیاری از والدین از فوایدی که یادگیری بیش از یک زبان می‌تواند برای آینده کودک داشته باشد، باخبرند. بااین‌حال، بسیاری از والدین از نکات مثبت یادگیری زبان دوم آگاهی ندارند. تجربهٔ یادگیری زبان دوم، ویژگی‌های مغز و به دنبال آن مسیر پیشرفت را نیز تغییر می‌دهد. محققان در مطالعات متعددی تلاش کرده‌اند که میزان تأثیر دو زبانه بودن را بر رشد کودک مشخص کنند و نتیجهٔ شگفت‌آور این است که یادگیری زبان دوم (یا حتی سوم یا چهارم) در پیشرفت مراحلی فراتر از حوزهٔ رشد زبانی تأثیر دارد.

مغز اجتماعی

تفکر نظریهٔ ذهن برای داشتن نگاه اجمالی به آنچه دربارهٔ چگونگی تاثیر دوزبانه بودن بر فرایندهای اجتماعی می‌دانیم، اساسی است. به فرضیه‌ها یا تفکرات فرد دربارهٔ چگونگی فکر کردن دیگران دربارهٔ چیزی نظریهٔ ذهن (ToM theory of mind:) گفته می‌شود. ToM نیازمند بازنمودهای ذهنی خود و دیگران است و درک اینکه ذهن و دانش شما از دیگران جداست.

در یک مطالعهٔ مهم در مورد تأثیر دوزبانی بر شناخت اجتماعی، محققان “نگوین و آستینگتون” گروه‌هایی از کودکان ۳ تا ۵ ساله را در مجموعه‌ای از بررسی‌ها، از جمله یک امتحان باور اشتباه برای آزمایش نظریهٔ ذهن مقایسه کردند. در این کار، که به آن آزمایش سالی-آنه نیز می‌گویند، داستانی به کودک نشان داده می‌شود که در آن وقتی سالی حواسش نیست، آنه اسباب‌بازی‌های سالی را حرکت می‌دهد. سپس از کودک خواسته می‌شود تا به جایی که سالی فکر می‌کند اسباب‌بازی‌ها آنجاست، اشاره کند. کودکی که تئوری ذهن را به نمایش بگذارد، تشخیص خواهد داد که سالی هنوز فکر خواهد کرد اسباب‌بازی‌ها همان جایی هستند که در ابتدا آنها را رها کرده‌اند؛ زیرا او اطلاعاتی را که آنه و کودک دارند در اختیار ندارد. در این مطالعه، یک گروه از کودکان از بدو تولد یا قبل از ۸ ماهگی هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی را شنیده بودند، در حالی که گروه دیگر تنها در معرض یک زبان فرانسه یا انگلیسی بودند. این مطالعه پس از بررسی سن و مهارت در زبان نشان داد که افراد دوزبانه به طور قابل‌توجهی نسبت به تک زبانه‌ها در این امتحان پیشی گرفتند. حافظهٔ کاری نیز به طور قابل‌توجهی در کودکان دوزبانه افزایش یافت.

عملکرد اجرایی

به نظر نمی‌رسد که حافظهٔ فعال تنها عملکرد اجرایی‌ای باشد که در کودکان دوزبانه افزایش می‌یابد. در مطالعه‌ای که “بیالیستوک و سنمن” انجام دادند، مشخص شد که تفاوت بین کودکان دوزبانه و تک زبانه در مجموعه‌ای از تئوری‌های آزمایشات ذهنی مربوط‌به کنترل بازدارندگی بیشتر است. اگرچه ممکن است این موضوع بیشتر مربوط‌به حوزهٔ شناختی باشد اما به صلاحیت اجتماعی نیز بی‌ربط نیست. صلاحیت اجتماعی شامل تنظیم عاطفی یا تطبیق دادن پاسخ برای دستیابی به هدفی است. اگرچه بازدارندگی و کنترل عاطفی یک چیز نیستند اما نشان داده شده است که این دو در کودکان پیش‌دبستانی به شدت با هم ارتباط‌ دارند(کارلسون و وانگ، ۲۰۰۷). چرا صلاحیت اجتماعی مهم است؟ صلاحیت اجتماعی شامل “پیش‌بینی سازگاری بعدی، موفقیت تحصیلی، ارزشمندی و سلامت روان” است. همچنین “اندازه‌گیری اساسیِ” نتایج مثبت در کودکان خردسال و یکی از پایه‌های آمادگی برای مدرسه است (Oades-Sese، Esquivel، Kaliski، and Maniatis، 2011).

اگر می‌خواهیم کودک پیشرفت تحصیلی بیشتری داشته باشد، دوزبانه بودن می‌تواند ابزاری قدرتمند برای آن باشد. همان‌طور که در بالا بیان شد، صلاحیت اجتماعی برای موفقيت در مدرسه اساسی است و به نظر می‌رسد دوزبانگی مهارت‌های “غیر شناختی” مورد نیاز بچه‌ها برای موفقیت را افزایش می‌دهد. ثابت شده است که تعامل بین دوزبانه بودن، نظریهٔ ذهن و مهارت‌های اجتماعی چیزی غیرقابل‌چشم‌پوشی است. با داشتن این آگاهی، مهم است که مصلحت‌اندیشان در زمینهٔ آموزش، قدرت زبان‌آموزی‌ را در به دست آوردن نتایج چشمگیر به رسمیت بشناسند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

برای کسی یک هدیه ویژه ارسال کنید که یک عمر طول بکشد

برای چه کسی خرید می کنید؟