احتمالاً تاکنون متوجه شده اید ، اما مغز کودک کوچک شما با چنان سرعتی در حال رشد است که می تواند نظریه ها و سیستم های توضیحی را ارائه دهد که ما فکر می کنیم فراتر از ظرفیت سن او است. از همان اوایل ، کودک شما شایسته ، فعال و بصیر است. مطالعات مختلف نشان می دهد که نوزادان به سادگی ناظر “منفعل” نیستند ، بلکه در حال ساخت مجموعه ای از نظریه ها و دانش هستند که به آنها کمک می کند جهان اطراف خود را دریابند و درک کنند.
برخی از نظریه های توضیحی که کودکان از همان سنین پایین شروع به ساختن می کنند عبارتند از:
- نظریه اشیا – نوزادان اصول اساسی نحوه حرکت اشیا را در مکان و زمان درک می کنند. هر بار که کودک شما با هر اسباب بازی بازی می کند ، بیشتر در حال ساخت این تئوری است که می فهمد چگونه جسم حرکت می کند و چگونه می توان آن را دستکاری کرد.
- نظریه اعداد – نوزادان شروع به تشکیل دو نوع سیستم عددی می کنند که به عنوان پایه ای برای استفاده ریاضی در آینده عمل می کنند. یکی برای اعداد کوچک ، دقیق و دیگری برای حجم بیشتری از اعداد.
- نظریه موجودات زنده – نوزادان وقتی می توانند بین موجودات زنده و غیر زنده تمایز قائل شوند ، اصول اولیه این نظریه را درک می کنند یا ایده هایی مانند این که یک زخم در نهایت بهبود می یابد.
- نظریه ذهن – آنها یک نظریه کاملاً ساده دارند که آنچه مردم به آن نگاه می کنند نشانه آنچه است که به آن توجه می کنند ، این که مردم در نهایت از روی قصد و عمد عمل می کنند و افراد احساساتی (مثبت و منفی) دارند.
- نظریه رابطه – از طریق بازی اکتشافی ، نوزادان یاد می گیرند روابط گاه به گاه را تشخیص دهند و سپس از این دانش به نفع خود و حل مشکلات مانند نحوه کارکردن اسباب بازی استفاده می کنند.
همه این نظریه ها خوشه های منفرد دانش نیستند. هر یک در چگونگی زندگی روزمره کودک و چگونگی تولید دانش بیشتر، نقشی دارند. با ظهور تحقیقات جدید ، ما دقیقاً می فهمیم که کودک از همان مراحل اولیه چقدر قادر به درک است. در گذشته ، توانایی های شناختی نوزادان دست کم گرفته می شد ، و به همین دلیل افراد بسیاری از فرصت ها برای کشف و توسعه بیشتر این تئوری های در حال ساخت در مورد جهان با کودکانشان را از دست دادند.