بین 3 تا 4 سالگی ، کودک شما در بسیاری از مهارت های وضعیتی کنترل حرکتی خود تسلط دارد. او اکنون قادر به حفظ حالت پایدار هنگام نشستن یا ایستادن است و ممکن است در حال راه رفتن ، دویدن و پریدن باشد. طبق آکادمی اطفال آمریکا ، در حدود 36 ماهگی کودکان کنترل عضلانی و مهارت های شناختی مورد نیاز برای آزمایش مهارت های حرکتی ظریف پیچیده تر مانند انجام حرکات دقیق دست را دارند. ممکن است به نظر برسد که این دو مهارت کاملاً جدا از هم هستند: یکی شامل حرکت و کنترل استاتیک تنه و دیگری مربوط به اشکال مختلف توانایی های دستی (مانند گرفتن انگشت ، برداشتن اشیای کوچک یا توانایی نگه داشتن ابزار نوشتن در یک روش ارگونومیک). اما در واقع ، کنترل وضعیت و مهارت های دستی ارتباط تنگاتنگی دارند!
اگر کودک دبستانی خود را در حال انجام کارهای دستی دقیق مشاهده می کنید ، متوجه می شوید که برای رنگ آمیزی ، نوشتن یا بازی روی هر سطحی باید به حالت ایستاده یا ایستاده قرار داشته باشد. این یکی از راه های مشاهده ارتباط بین وضعیت و مهارت های دستی است. در سال 2014 ، یک تیم روانشناس از دانشگاه لیدز انگلیس مقاله ای را در مجله Experimental Brain Research منتشر کردند که در آن این رابطه را بررسی کردند. آنها پایداری کودک پیش دبستانی در نشستن و تواناییهای دستی آنها را مطالعه کردند و ارتباط قوی بین هر دو مهارت را یافتند. آنها دریافتند که بعد از 3 سالگی و صرف نظر از سن ، کنترل وضعیت کودک تا 10٪ از عملکرد او در کارهای دستی را تشکیل می دهد.
اگرچه ما رشد کودک را با بررسی مهارت های خاص در یک منطقه رشد اندازه گیری می کنیم ، اما این یافته ها نشان می دهد که چگونه ، در واقع ، بسیاری از مهارت ها به طور پیچیده ای به هم پیوسته اند و به ویژه پرورش یک مهارت برای بسیاری دیگر مفید خواهد بود! بنابراین ، دفعه دیگر که با کودک کوچک خود در تشویق توسعه یک مهارت کار می کنید ، به یاد داشته باشید که تلاش های شما به طور همزمان به چندین زمینه و مهارت کمک می کند