آنچه در این مقاله میخوانید:
لوو ویگوتسکی ، روانشناس تحسین شده رشد کودک ، پیشنهاد کرد که بازی تخیلی به کودکان خردسال اجازه می دهد تا تفاوت بین اشیا را در دنیای واقعی و نمادهای آنها (اعم از کلمات ، سایر اشیا، یا افکار در مورد شی مورد نظر) درک کنند. این بدون شک برای یک بزرگسال یک امر ذاتی به نظر می رسد ، اما برای مغز در حال رشد یک کودک نوپا کار کمی نیست!
تلاش کودکان خردسال در بازی تخیلی نشان می دهد که شناخت تفاوت های نمادهای ذهنی و اشیای دنیای واقعی در ابتدا کاملاً چالش برانگیز است. گروهی از محققان گروه روانشناسی دانشگاه اموری دریافتند که ، قبل از دو سالگی ، بچه ها نمی توانند واقعاً با اسباب بازی ها به بازی خیالی بپردازند ، مگر اینکه خیلی واقع بین به نظر برسند یا برای آنها بسیار آشنا نباشند ، مثل تلفن بازی که می توانند با آن از مادر تقلید کنند. بین 2 تا 3 سالگی ، کودکان بدون استفاده از وسایل زیاد و پشتیبانی از دنیای واقعی ، شروع به تصور اشیا و موقعیت های غنی تر و پیچیده تر می کنند.
دكتر روانشناس رشد ، دوریس برگرن ، از دانشگاه میامی در اوهایو ، ادبیات علمی در مورد نقش ادا بازی و رشد شناختی كودكان را مرور می كند. وی دریافت که ادا بازی با کیفیت بالا تسهیل کننده مهمی برای تفکر انتزاعی و توانایی دیدن مسائل از دیدگاه های مختلف است. همچنین فرآیندهای شناختی پیچیده کودک را افزایش می دهد و می تواند شایستگی اجتماعی و زبانی او را پیش بینی کند.
مزایای استفاده از تخیل غنی در طول سالهای اول زندگی برای مدت زمان طولانی باقی میماند ، و حتی در برابر مشکلات بزرگسالی مقاومت می کند. در یک مطالعه منتشر شده در سال 1990 ، جروم سینگر ، دکترای روانشناسی رشد ، پیشنهاد کرد که بین غنای بازی خیالی شخصی که در حالی که کودک نوپایی درگیر آن است و “باز بودن” شخصیت در بزرگسالی رابطه وجود دارد. در یکی دیگر از مطالعات وی ، آنها به مدت یک سال بچه های 3 تا 4 ساله را دنبال کردند و دریافتند که هرچه کودک با باور بیشتری بازی می کند ، هنگام بازی با همسالان کمتر بدون پیش اندیشی عمل میکند ، بیشتر همکاری می کند و بهتر می تواند واقعیت را از خیال تشخیص دهد.
چگونه می توان بازی تخیلی را تشویق کرد؟
نکته خوب این است که در اطراف اسباب بازی هایی با حداقل ساختار داشته باشید تا کودک شما بتواند آزادانه با آنها درگیر شود. مطالعه مشهور مری آن پولاسکی در سال 1973 نشان داد که بچه ها از همان 4 سالگی متفاوت به اسباب بازی های بسیار ساختارمند و خاص پاسخ می دهند تا به یک اسباب بازی های ساده. حداقل مواد مانند کاغذ نقاشی ، مداد رنگی ، رنگ ، خمیر بازی ، بلوک ، عروسک پارچه ای ، وسایل نقلیه و لباس به طور قابل توجهی تم های متنوع تری را برای بازی و داستان های غنی تر از اسباب بازی ها یا عروسک های بسیار خاص به دست می آورند. آنها همچنین دریافتند که بچه ها هر چه بزرگتر بودند ، آنها بیشتر از وسایل کم واقع گرایانه تر استفاده می کردند و هنگام بازی کردن آنها را تغییر شکل می دادند زیرا مهارتهای نمایشی آنها رشد بیشتری داشت (به عنوان مثال یک کودک 5 ساله وانمود می کند که یک جعبه موشکی است که به فضا می رود). بنابراین اگر کودک شما 3 یا 4 ساله است ممکن است بخواهید اسباب بازی های ساده تری داشته باشید که نمایانگر اشیا معمول در اطراف باشد.