براساس مطالعات آزمایشگاه رشد شناختی دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو، کودکان در طول دورهٔ پیشدبستانی تغییرات شناختی چشمگیری را تجربه میکنند. با نزدیک شدن به ۴ سالگی، آنها قبلاً تحرک، قدرت بدنی، استقلال عاطفی و واژگان کافی برای پردازش مجموعهٔ جدیدی از اطلاعات در مورد دنیای خود را داشتهاند: نام و سن آنها، چه کسی عضو خانوادهٔ آنهاست، چه بازیهایی را دوست دارند، چه کسی شخصیت مورد علاقهٔ آنهاست؟ برنامههای منظم که در طول روز دارند چیست و غیره اما برای ادامهٔ پیشرفت خود، اکنون باید مهارتهای لازم برای سازماندهی همهٔ اطلاعات جدید را کسب کنند.
همهٔ ما آنچه را که به عنوان مقوله و مفهوم از دنیا میگیریم سازماندهی میکنیم اما ساخت این مهارتهای شناختی سالها طول میکشد. بچهها از حدود ۴۸ ماهگی تقویت مهارتهای استدلال مفهومی خود را شروع میکنند و این به آنها امکان میدهد که ویژگی اشیای اطراف خود را به گونهای درک کنند که بعداً به آنها امکان حل مشکلات روزمره را بدهد. درک مفاهیم همان چیزی است که به کودکان خردسال اجازه میدهد تفاوتها را تشخیص دهند. تشخیص تفاوت بین چیزهایی که خوراکی هستند و خوراکی نیستند، تفاوت چیزهای گرم و سرد و اینکه پرندگان در آسمان پرواز میکنند اما نمیتوانند این کار را در زیر اقیانوس انجام دهند.
کارهای زیادی وجود دارد که میتوانید برای حمایت و تشویق این روند مهم رشد برای کودک انجام دهید! یک پیشنهاد میتواند مربوطبه مواردی باشد که در زندگی روزمره مشاهده میکنید؛ برای مثال، با توجه به سن کودک خود، میتوانید از چیزهای کوچک شروع کنید و به راحتی به او کمک کنید تا ویژگیها را تشخیص دهد، با گفتن: “چه حشرهٔ زیبایی! حشرات کوچکاند”، یا”اوه! امروز هوا سرد است! بیایید یک صبحانهٔ گرم بخوریم”، و سپس به سراغ کارهای پیچیدهتری برویم: “نگاه کنید، این یک پرنده است! پرندگان در آسمان پرواز میکنند، مثل اینکه ما روی زمین قدم بزنیم.”