مفاهیم ریاضی در کودکان خردسال از تجربیات بازی که هر روز دارند حاصل می شود. در ابتدا ، هنگامی که کودک شما یاد می گیرد با ریتم یک آهنگ برقصد، می توانید اعداد را در آهنگ ها و قافیه ها معرفی کنید. همچنین می توانید با شمردن مجموعه های کوچکی از اعداد شروع کرده و آنها را برای او تکرار کنید: «چند توپ وجود دارد؟ یک، دو. ما دو توپ داریم.»
در حدود دومین سالگرد تولد ، فرزند شما شروع به یادگیری در مورد اعضای مختلف بدن و عملکرد آنها می کند. این فرصت مناسب برای معرفی اعداد خواهد بود. “چند دست داری؟” ، “آیا ما یک گوش داریم یا دوتا؟”. در ابتدا ، او ممکن است “دو” را به مجموعه ای از اشیا مانند دو انگشت در هر دست یا دو بینی اختصاص دهد. با تمرین ، او درک خود را گسترش می دهد و کلمات صحیح را به اشیا اختصاص می دهد. او شروع به شناسایی تفاوت بین یک ، دو و بسیار می کند.
در این زمان کوچولوی شما شروع به درک مفاهیمی می کند که بر قوانین اساسی ریاضی تأکید دارند. او شروع به شناسایی تفاوت بین اشیای کوچک و بزرگ می کند. او می داند که با اضافه کردن یک یا دو بلوک دیگر به برج ، آن را “بزرگتر” کرده است ، اما هنوز یاد نگرفته است که چگونه از اصطلاحات یک ، دو و سه استفاده کند. او می تواند بین مجموعه هایی با اندازه های مختلف تفاوت قائل شود ، اما هنوز مفهوم عددی را کشف نکرده است. با تکرار و کاوش در محیط خود ، او به تدریج از این ایده پایه ای به مفاهیم پیچیده ریاضی پیشرفت میکند. او با تمرین بارها و بارها برج سازی ، اوضاع پیش آمده را تکرار می کند و مهارت های منطقی تفکر خود را که به او کمک می کند توضیح دهد چه اتفاقی برای ساختار بلوکش افتاده است ، رشد می دهد.
تحقیقات نشان می دهد که کودکان 2 ساله می توانند یک نمایش ذهنی انتزاعی و عادی از روال شمارش را شروع کنند. ممکن است متوجه شوید که اگر بپرسید “چند بلوک داریم؟” ، اگر بلوک های شما به گونه ای جمع شده باشد که فضای بیشتری را اشغال کند ، ممکن است کودک شما فکر کند که شما بلوک بیشتری از او دارید. وقتی چنین شرایطی بوجود می آید ، سعی کنید توضیح دهید که هر دو تعداد بلوک یکسانی دارید. این فقط نحوه پخش آنهاست که باعث می شود غیر از این به نظر برسد. هرکدام را جداگانه بردارید و آهسته بشمارید و نحوه چیدمان آنها را تغییر دهید تا او بتواند کل سناریو را تجسم کند. در ابتدا ممکن است آن را درک نکند ، اما با صبر و حوصله شروع به کسب بیشتر مهارت های منطقی و انتزاعی فکر کردن می کند. یکی از این روزها ممکن است او شما را متعجب کند و جمله ای مانند “به نظر می رسید که تو چیزهای بیشتری داشتی، اما حق با توست. هر دو چهار تا داریم.”
تحقیقات نشان می دهد که در حدود سومین سالگرد تولد ، دخترتان قادر خواهد بود سن خود را بگوید و انگشتان را برای نشان دادن آن نشان دهد. او همچنین درک خواهد کرد که آخرین کلمه عددی استفاده شده در شمارش تعداد موارد را نشان می دهد. یافته ها نشان می دهد که کودکان در محدوده شمارش خود معانی تعداد کلمات کوچکتر را قبل از کلمات بزرگتر می آموزند. بنابراین ، حتی اگر او تا عدد سه یا چهار را بداند ، او در حال پیشرفت در نردبان تفکر و مهارت های عددی خواهد بود.
دو کاری که می توانید انجام دهید:
- در هر فرصتی که می گیرید سوال “چندتا؟” را بپرید. با نشان دادن بصری به او کمک کنید تا بفهمد چه چیزی پشت این جواب است. اقدامات ملموس برای او آسانتر خواهد بود و وقتی شرایط تکرار می شود ، می تواند آن را درک کند و به خاطر بسپارد.
- شناسایی و شمارش اعداد را در برنامه روزمره خود بگنجانید. به اعداد موجود در تلفن اشاره کنید ، در حالی که خارج از خانه در حال قدم زدن هستید به اعدادی که در صندوق های پستی مشاهده می کنید و تعداد درختان اشاره کنید. تعداد برش های میوه روی بشقاب او را بشمارید. تشخیص اعداد، مهارت های عددی بیشتری را رشد می دهد و به توسعه مهارت های ریاضی در آینده و پیچیده تر کمک می کند. به زودی دختر کوچک شما می تواند بداند که پس از خوردن یک عدد برش سیب، چند برش باقی مانده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید: