چای این روزها بسیار محبوب شده است. با پر شدن قفسه‌های سوپرمارکت و منوهای موجود در فروشگاه‌های قهوه و چای، از انوع مختلف چای، می‌توان پرسید که آیا مصرف آنها در دوران بارداری بی‌خطر است یا نه؟

برای کسانی که تازه با چای آشنا شده‌اند باید توضیح دهیم که دو نوع چای وجود دارد: کافئین و گیاهی. چای‌های حاوی کافئین شامل چای سبز، چای سیاه، چای صبحانهٔ انگلیسی و غیره می‌شوند. از طرف دیگر، چای‌های گیاهی کافئین ندارند. مصرف بیشتر دمنوش‌های گیاهی در دوران بارداری بی‌خطر است و برخی از دمنوش‌های کافئین‌دار نیز بسیار مفیدند. اگر هم‌اکنون چای با کافئین می‌نوشید، باید بدانید که بیش از حداکثر ۳۰۰ – ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز مجاز نیست. اگر اهل نوشیدن چای و قهوه هستید، سعی کنید گزینه‌های گیاهی را انتخاب کنید.

فواید نوشیدن چای گیاهی در دوران بارداری

ما چند خبر عالی برای شما داریم! برخی از چای‌های گیاهی می‌توانند در دوران بارداری مفید باشند؛ زیرا به آرامش کمک می‌کنند و حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند اما از آنجا که صدها چای گیاهی در بازار وجود دارد، مهم است که با پزشک خود در مورد آنچه دوست دارید صحبت کنید تا بتوانید نوع ایمن و تنظیم‌شده‌اش را انتخاب کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که اگرچه طبیعی و مفید است اما مهم است که چای را به مقدار توصیه‌شده مصرف کنید.

جدا از آب که بهترین نوشیدنی است، چای گیاهی بهتر از یک نوشیدنی کافئین‌دار یا نوشابه است. نوشیدنی‌های کافئین‌دار اثر ادرارآوری دارند و باعث کم آبی بدن می‌شوند، درحالی که چای‌های گیاهی معمولاً این اثر را ندارند. در حقیقت، بیشتر دمنوش‌های گیاهی حاوی آنتی‌اکسیدان‌اند، اثر آرام‌بخشی دارند و حتی ممکن است حالت تهوع را کاهش دهند و رحم را برای زایمان آماده کنند.

بنابراین … کدام چای‌ها بی‌خطر هستند؟

  • چای زنجبیل: برای کاهش حالت تهوع و کمک به هضم غذا مناسب است.
  • چای گزنه: حاوی آهن، منیزیم و کلسیم است.
  • چای برگ تمشک: ممکن است رحم را برای زایمان آماده کند و از خونریزی پس از زایمان جلوگیری کند.
  • چای نعناع فلفلی: برای کاهش حالت تهوع و رفع ناراحتی معده عالی است.
  • چای رویبوس: پر از آنتی اکسیدان است و می‌تواند ریفلاکس را، که یک علامت رایج در دوران بارداری است، کاهش دهد.
  • چای برگ قاصدک: این چای می‌تواند اثر آرام‌بخش و ادرارآوری داشته باشد که برای احتباس مایعات در اواخر بارداری مفید است.

چای‌هایی که باید از آنها اجتناب کنید:

  • چای‌های حاوی کافئین مانند: سبز، سیاه، اولونگ، ارل گری.
  • چای‌های گیاهی مانند: جینسینگ، بومادران، ریشهٔ شیرین‌بیان، بابونه (فقط در صورت داشتن سابقهٔ تب یونجه).