آمادگی نوشتن به پیشرفت برخی از مهارتهای پیش از نوشتن در کودکان اشاره دارد که برای یادگیری نحوه نوشتن اساسی است.
همانطور که می توانید تصور کنید ، بسیاری از آنها مربوط به توانایی داشتن دست ما در انجام کاری است که ما می خواهیم ، که به عنوان “مهارت های حرکتی بزرگ” شناخته می شود. از طرف دیگر ، “مهارت های حرکتی اصلی” مواردی است که به ما امکان می دهد تا ابزار نوشتن را به درستی نگه داریم و آن را با مقدار صحیح نیرو و سرعت انجام دهیم تا روی کاغذ اثر بگذارد. به همین دلیل برای رشد توانایی نوشتن در کودکان بسیار مهم است که آنها تجربه های مثبت زیادی را در تعامل با مواد مانند کاغذ و مداد رنگی قبل از شروع مدرسه داشته باشند. نوشتن یک فرایند بسیار پیچیده است که به هماهنگی بسیاری از فرایندها به طور هم زمان نیاز دارد: این امر به مدیریت اطلاعات حسی ، برنامه ریزی و تعیین توالی آنها و پاسخ دادن با حرکات مناسب نیاز دارد.
برخی از مهارت های لازم برای تسلط بر دست خط عبارتند از:
- هماهنگی کافی بین چشم و دست
- قابلیت محکم نگه داشتن مداد در حالت نوشتاری
- مهارت های توجه و حافظه برای تشخیص حروف الفبا لازم است
- خطوط و شکل های اصلی، حرکت دهنده ی شکل گیری هستند ، به این معنی که کودک می تواند خطوط عمودی و افقی و همچنین دایره ها و اشکال اساسی را ترسیم کند.
طبق مقاله ای که در سال 2015 توسط دکتر چتین در مجله تحقیقات و بررسی های آموزشی منتشر شد ، همه رفتارهای خط خطی کردن و نقاشی کردن قبل از پنج سالگی برای آمادگی برای خواندن و نوشتن کودکان ضروری است ، چنان که آنها از طریق دیدن و انجام کار یاد می گیرند. در دوران نوزادی و نوپایی ، بچه ها تصادفا خط خطی میکنند که در آن علائم طراحی و نوشتن تمایز ندارند. پس از آن ، آنها شروع به انجام خط خطی کنترل شده می کنند ، جایی که می توانند بگویند در حال کشیدن یک شی هستند و می توانند آن را با نام آن شناسایی کنند. این انتساب معنی به نقاشی ها ، صرف نظر از تسلط فنی یا دقت آنها ، نشان دهنده یک نقطه عطف مهم در رشد شناختی آنها است ، زیرا گواهی می دهد که کودک شروع به درک این ایده می کند که اشیای واقعی را می توان با استفاده از علائم، نمادین ساخت. تحقیقات نشان می دهد که کودکان 2 و 3 ساله می توانند نوشتار را از نقاشی متمایز کنند ، و بسیاری از کودکان 4 ساله می دانند که چاپ به معنی چیزی است ، که ساختار آن در قطعه های کوچک با “کلمات” نشان داده می شود ، و پیام پنهان آنها با دنبال کردن هر خط از چپ به راست (یا دنباله های دیگر بسته به زبان) آشکار میشود. در این مرحله ، با تحریک کافی ، بسیاری از بچه ها آماده شروع نوشتن نام خود هستند.