در سال ۲۰۱۶، دانشگاه اطفال آمریکا یک بهروزرسانی را در مورد دستورالعملهای مربوطبه قرار گرفتن کودکان در معرض نمایشگرها و رسانهها منتشر کرد. براساس توصیههای آنها، اگر به کودکان كمك كنید که بدانند چه چیزی را تماشا میکنند، آنها میتوانند در معرض رسانههای با كیفیت قرار بگیرند و کودکان بین ۲ تا ۵ سال میتوانند تا ۹۰ دقیقه در روز برنامههای باکیفیت مخصوص کودکان را ببینند.
سازمان صفر تا سه دارای پیشنهادهای مهمی در مورد چگونگی استفاده از رسانههای فناوری برای حمایت از یادگیری و رشد کودک و همچنین تقویت مهارتهای حافظه و توجه او تبیین کردهاست. برخی از نکات برجستهٔ آن در ادامه بیان میشود:
- هنگامی که شما و فرزندتان با هم از یک رسانه استفاده میکنید، سعی کنید سؤالهایی بپرسید و در مورد آنچه میبینید صحبت کنید، این کار هم برای تقویت ارتباط بین شما و فرزندتان و هم برای کمک به او در درک مطالب پخششده مفید است.
- به کودک خود کمک کنید تا آنچه را که در صفحهٔ نمایش با یکدیگر دیدهاید با اشیا وموقعیتهای واقعی مرتبط کند. میتوانید به حیواناتی که از یک برنامهٔ کارتونی دوستداشتنی یا فعالیتهایی که در یک بازی رایانهای دیدهاید، اشاره کنید.
- مراقب باشید صداهای بلند و رنگهای خیلی تند صفحه نمایش به کودک شما فشار نیاورد. حتی اگر تلویزیون فقط روشن باشد و شما به آن نگاه نکنید، این میتواند باعث حواسپرتی کودکان خردسال شود.
- به کودک اجازه ندهید بدون نظارت شما از رسانههای دیجیتال استفاده کند.
مهمترین نکته این است که بهترین و مفیدترین تجارب کودک شما تجربههایی است که او در دنیای واقعی با شما کسب میکند. بچهها با مشاهده و آزمون و خطا یاد میگیرند. چیزهایی که فرزندتان به صورت زنده و پویا با حواس خود تجربه میکند، راحتترین چیزها برای یادآوری و یادگیری است. هنگامی که از رسانههای دیجیتال در کنار فرزند خود استفاده میکنید، سعی کنید از آن به روشهایی استفاده کنید که روابط شما را تقویت کند.