کودکان خردسال مثالی ‌واضح برای یادگیری سریع هستند! هنگامی که آنها فقط ۱۲ ماه دارند، به اندازه‌ای که می‌توانند اطلاعات در مورد دنیای اطراف و اشیای درون آن به دست می‌آورند.

بچه‌های حدود ۳ یا ۴ ساله با تمام اطلاعاتی که در سال‌های اول زندگی خود جمع‌آوری کرده‌اند، آماده‌اند درک کنند که اشیا عملکرد خاصی دارند. این نکته را ممکن است وقتی شاهد باشید که کودک پیش‌دبستانی شما شروع به استفاده از چنگال برای تغذیهٔ خود می‌کند، یا هنگامی که شروع به بازی با اسباب‌بازی‌های مکانیکی می‌کند و می‌فهمد که چگونه دکمه‌ها، اهرم‌ها و قطعات متحرک کار می‌کنند. وقتی کودک خردسال شما به صورت روزمره از اشیا با هدف خاصی استفاده می‌کند، این نشان‌دهندهٔ این است که او زمینه‌هایی را برای درک علت‌و‌معلول فراهم می‌کند.

محققان از آزمایشگاه رشد شناختی دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو دریافتند که بین ۳ تا ۵ سالگی، کودکان مفهوم انتزاعی “عملکرد” ​​را درک می‌کنند، می‌آموزند که هر شیء ایجادشده با استفاده از این مفهوم تعریف می‌شود و از یک شیء می‌توان برای چندین منظور استفاده کرد. در این سن، درک این موضوع یک علامت رشد بسیار مهم است که فرزند شما برای یادگیری دربارهٔ نحوهٔ سازوکار دنیا به آن نیاز دارد.

با انجام برخی از فعالیت‌های زیر می‌توانید استفاده فرزندتان از اشیا و مهارت‌های حل مسئلهٔ او را تشویق کنید:

  • کودک را تشویق کنید که با اسباب‌بازی‌های مکانیکی یا اشیای متحرک در زمین بازی، بازی کند.
  • از کودک خود بخواهید با پازل‌های ساده یا پازل‌های میخی بازی کند.
  • به دکمه‌ها و اهرم‌ها در زندگی روزمره خود توجه کنید و آنها را به او نشان دهید؛ برای مثال می‌توانید به یک کمد در دسترس مراجعه کنید و از کوچولوی خود بپرسید “چگونه می‌توانم درب کوکی‌ها را باز کنم؟”