کودکان خردسال نمونه های روشن و خوبی برای یادگیری سریع و موثرهستند! به حدی که وقتی فقط ۱۲ ماه دارند، می توانند در حدی غیر قابل تصور ما در مورد دنیای اطراف و اشیای درون کنکاش کرده و از آن اطلاعات به دست میآورند.
بچههای حدود ۳ یا ۴ ساله با اطلاعاتی که در سالهای اول زندگی خود جمعآوری کردهاند، می توانند به خوبی درک کنند که اشیا عملکرد خاصی دارند. این نکته را وقتی متوجه خواهید شد که کودک پیشدبستانی شما شروع به استفاده از چنگال برای بردن غذا به دهان خود میکند یا شروع به بازی با اسباببازیهای مکانیکی میکند و خودش با کمی کنجکاوی میفهمد که دکمهها، اهرمها و قطعات متحرک کار آن وسیله چگونه کار میکنند. وقتی کودک خردسال شما به صورت روزمره از اشیا با هدف خاصی استفاده میکند، این موضوع نشاندهنده این است که او زمینههایی را برای درک رابطه علتومعلولی بین اشیا کشف کرده است.
محققان از آزمایشگاه رشد شناختی دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو دریافتند که بین ۳ تا ۵ سالگی، کودکان مفهوم انتزاعی «عملکرد» را درک میکنند، میآموزند که هر شیء ایجادشده با استفاده از این مفهوم تعریف میشود. و ضمنا متوجه خواهند شد از یک شیء میتوان برای چندین منظور استفاده کرد. در این سن، درک این موضوع یک علامت بسیار مهم برای رشد است که فرزند شما برای یادگیری دربارهنحوه سازوکار دنیا به آن نیاز دارد.
شما می توانید با انجام برخی از فعالیتهای زیر، فرزندتان را برای استفاده از اشیا در زمینه مهارتهای حل مسئله تشویق کنید:
کودک را تشویق کنید که با اسباببازیهای مکانیکی یا اشیای متحرک موجوددر زمین بازی، خودش را سرگرم و با آن ها بازی کند.
از کودک خود بخواهید با پازلهای ساده یا پازلهای میخی بازی و خودش را سرگرم کند.
به دکمهها و اهرمها موجود در زندگی روزمره خود توجه کنید و آنها را به او نشان دهید. برای مثال میتوانید به یک کمد در دسترس مراجعه کنید و از کوچولوی خود بپرسید « عزیرم! من چگونه میتوانم درب کوکیها را باز کنم؟» از پاسخ هایی که ام می دهد، حیرت زده خواهید شد.