هیچ زمانی بهتر از دوران بارداری برای بهبود سبک زندگی و عادات غذایی شما نیست. این مرحلهٔ زیبا در زندگی به شما کمک می‌کند یک فرد کوچک زیبا را بسازید. در درون شما موجود کوچکی وجود دارد که کاملاً به شما وابسته است و مواد مغذی کافی را از بدن شما تأمین می‌کند. اگر بدن خود را به روش صحیح تغذیه کنید، می‌توانید به این معجزهٔ در حال رشد کمک کنید تا به اندازهٔ کافی رشد کند.

رحم شما اولین محیط زندگی کودک شماست و برای اینکه بتوانید آن را به خانه‌ای امن تبدیل کنید، باید تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد او را تأمین کنید. دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم می‌تواند انتخاب هوشمندانه را دشوار کند. با داشتن سبک زندگی پرمشغله و مواد غذایی از پیش بسته‌بندی‌شدهٔ جذاب و پرمصرف در بازار، حفظ رژیم غذایی دشوار است اما لزوماً این‌گونه نیست. با کمی برنامه‌ریزی و آمادگی می‌توانید یک رژیم غذایی متعادل، خوشمزه و مغذی داشته باشید که در طول بارداری و بعد از آن شما و کودکتان را تغذیه کند.

لذت غذای سالم

درست است، شما همان چیزی هستید که می‌خورید و چون به مدت ۴۰ هفته کودک شما آنچه را که شما می‌خورید، می‌خورد، پس او همان چیزی است که شما می‌خورید. داشتن یک رژیم غذایی سالم توانایی رشد کافی مغز، وزن مناسب هنگام تولد، سیستم داخلی سالم و رشد اعضای بدن، سلامتی طولانی مدت و حتی عادات غذایی سالم را برای کودک آیندهٔ شما فراهم می‌کند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل نه تنها برای کودک شما مفید است بلکه می‌تواند برخی از عوارض جانبی آزاردهندهٔ بارداری مانند خستگی، نفخ، یبوست، سوزش معده و حالت تهوع را کاهش دهد. همچنین می‌تواند عوارض خطر را کاهش دهد و حتی زایمان را آسان‌تر کند. اگر رژیم شما قبل از بارداری سالم نبوده است، نگران نباشید. اکنون زمان تغییر و کشف چگونگی خوشمزه بودن غذای سالم است.

نکاتی برای انتخاب خوب

هر وعدهٔ غذایی را براساس بشقاب غذای سالم ایجاد کنید. بشقاب خود را به نصف تقسیم کنید. یک نیمه باید از میوه‌ها و سبزیجات تشکیل شود و نیمهٔ دیگر به دو قسمت تقسیم شود: پروتئین و کربوهیدرات‌ها.

در اینجا تفکیک هر گروه غذایی وجود دارد:

  • میوه‌ها و سبزیجات: مملو از فیبر و ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری. یک نکتهٔ عالی این است که وعدهٔ غذایی خود را بر اساس سبزیجات تهیه کنید. سبزیجات را به پروتئین، سوپ، برنج، ساندویچ و پیتزا اضافه کنید. تقریباً هر غذایی با سبزیجات بهتر می‌شود. با میوه‌ها می‌توانید دسرها یا میان‌وعده‌های عالی نیز درست کنید. میوه‌ها و سبزیجات زیادی برای انتخاب وجود دارد. اطمینان حاصل کنید که انواع میوه‌ها و سبزیجات رنگی را می‌خورید؛ زیرا هر رنگ شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی است.
  • کربوهیدرات‌ها: انرژی زیادی را برای بدن شما فراهم می‌کنند. گزینه‌های خوبی شامل نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، ماکارونی، گندم سبوس‌دار، کینوا، جو، جو دو سر آهسته پخته شده است.
  • پروتئین: برای رشد کودک شما بسیار مهم است. بهترین منابع پروتئین از حیوانات تأمین می‌شود اما بسیاری از منابع گیاهی نیز پروتئین دارند. می‌توانید مرغ بدون پوست، لوبیای پخته، گوشت گاو یا گوشت خوک بدون چربی، ماهی، چربی مغزهای آجیل، تخم‌مرغ یا توفو بخورید تا دوز سالم پروتئین در بدن شما تأمین شود.
  • چربی‌ها و شیرینی‌ها: استفاده از اینها را محدود کنید. غذاها را با استفاده از مقدار کمی روغن بپزید و فقط هرچند وقت یک‌بار دسر درست کنید.

سرانجام به یاد داشته باشید که تغذیهٔ سالم لازم نیست خسته‌کننده باشد! قبل از تولد نوزاد مراقب دستورهای غذایی خوشمزه و سالمی که در بالا بیان کردیم باشید که نه تنها شما را به چالشی برای امتحان کردن مزه‌های جدید می‌کشاند بلکه احساس رضایت را برای شما ایجاد می‌کند.