۲۵ سال پیش، “جین نلسن”، دکترای آموزش، کتاب خود را با نام نظم مثبت منتشر کرد و پیشنهاد داد که کلید آموزش نظم به کودکان تنبیه کردن نیست، بلکه احترام متقابل است. امروزه رویکرد “محکم و مهربانانهٔ” وی در زمینهٔ تربیت فرزندان مسئول، قابلاحترام و با تدبیر به عنوان راهنمایی طلایی قلمداد میشود و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها، PBS Parents، کالج سلطنتی پزشکی، دانشگاه اطفال آمریکا و بسیاری از مؤسسهها و سازمانها آن را توصیه میکنند.
با توجه به مطالب این کتاب، در ادامه چند نکتهٔ عملی در مورد نحوهٔ اجرای نظم مثبت با فرزندان و تشویق هوش اجتماعی و عاطفی آنها آورده شده است:
- سختیهایی را که کودک پیشدبستانی شما در این لحظه از رشد با آنها مواجه است درک کنید. کنترل و ابراز احساسات مهارتی است که به احتمال زیاد تازه در آنها شروع به رشد کرده است.
- سعی کنید آنچه را که فرزندتان سعی در بیان آن دارد درک کنید، او را تشویق کنید و به او در بیان کلمات کمک کنید. آنچه را که احساس میکند تشخیص دهید و با او همدردی کنید.
- به رفتارها و نگرشهای مثبت کودک توجه نشان دهید و او را تحسین کنید.
- در دسترس فرزند خود باشید. به سخنان او فعالانه گوش دهید، حتی اگر به دلیل ناراحتی عاطفی کودک یا واژگان محدودی که میتواند بیان کند، فهمیدن سخنانش کار سختی باشد.
- به یاد داشته باشید که فرزندتان با استفاده از ابزارها و ظرفیتهای موجود بهترین کار را انجام میدهد. با فهمیدن دلایل این رفتارها، به او کمک کنید تا رفتارهای “بد” را کنترل کند و سپس یا منشأ رفتار بد را تغییر دهد یا احساسات مرتبط با آنها را بهبود بخشد.
- انتظارهای متناسب با سن کودکتان داشته باشید و با او سازگار شوید. قوانین و چگونگی اطاعت از آنها را برایش توضیح دهید؛ این کار برای او ضروری است.
- برای رفاه حال خود وقت بگذارید. ممکن است برنامهریزی لازم باشد اما همچنین میتواند کار را برای همه آسان کند.