شما به عنوان والدین، ​​اولین الگوی فرزند خود هستید و بزرگ‌ترین تأثیر را در زندگی او دارید؛ بنابراین آنچه شما انجام می‌دهید و می‌گویید مهم است.

بچه‌ها مثل اسفنج‌اند و همهٔ چیزهایی را که در محیط اطرافشان می‌بینند، جذب می‌کنند و این شامل اقدامات ما نیز می‌شود. نگرش ما نسبت به خود و دیگران بر آنها تأثیر می‌گذارد و می‌تواند سبب شکل‌گیری برخی از باورها از همان کودکی در فرزندمان شود. ما به عنوان والدین، ​​نقش بسیار مهمی در کمک به ایجاد یک تصویر جسمی سالم در کودکان خود داریم تا آِنها بتوانند بدن خود را درک کنند و دوست داشته باشند. می‌توانید از همان بدو تولد کودکتان آن را شروع کنید. در حقیقت، اگر از همان اوایل کودکی شروع کنیم می‌توانیم به ایجاد عزت‌نفس در کودک سالم خود کمک کنیم و در نتیجه، کیفیت زندگی عاطفی و اجتماعی فرزندمان را بهبود بخشیم.

چگونه می‌توانم تصویر بدنی مثبتی را در کودک خود پرورش دهم؟

  • تصویر بدنی مثبت را الگوی خود قرار دهید: از اظهارنظرهای منفی در مورد بدن خود یا بدن دیگران خودداری کنید. از بدن خود در مقابل فرزندتان شکایت نکنید یا نگذارید که او شاهد رفتار بد شما نسبت به بدن خودتان باشد. اقدامات شما روی کودک تأثیر می‌گذارد و اگر مراقب نباشید کودک می‌تواند این نگرش‌ها را درونی کند.
  • تعارفات ویژه ارائه دهید: اگرچه اشکالی ندارد که به کوچولوی خود بگویید زیبا و عالی است، علاوه‌بر تعریف از ظواهر فیزیکی، تأکید بر عملکردها و ویژگی‌های خاص آنها را نیز فراموش نکنید. سعی کنید به جای اینکه فقط از ظاهرشان تعریف کنید، کارها و تلاش‌های آنها را تحسین کنید. شما می‌توانید به کوچولوی خود بگویید “وای، ببین بدنت چقدر قوی است، تو دویدن را آموختی” یا “با تلاش خود یاد گرفتی که خودت پیراهنت را بپوشی”.
  • فعالیت بدنی را بیشتر کنید: فعال بودن تأثیری مستقیم بر سلامتی دارد؛ بنابراین فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای را برای تحرک کوچولوی خود در داخل و خارج از خانه انجام دهید. به جست‌وجوی گنج در طبیعت بروید یا یک مهمانی رقص برگزار کنید. مهم نیست که چه کاری انجام می‌دهید، مهم این است که فعالیتی که انجام می‌دهید لذت‌بخش، سرگرم‌کننده و بخشی طبیعی از زندگی روزمره باشد.
  • گزینه‌های غذایی سالم را فراهم کنید و نگرشی مثبت نسبت به غذا ایجاد کنید: به جای محدود کردن یا برچسب‌گذاری غذاها، روی تهیهٔ وعده‌های غذایی سالم و میان‌وعده‌های خوشمزه تمرکز کنید. از اینکه به کودک خود بگویید غذایی خوب یا بد است خودداری کنید. در عوض، به آنها دربارهٔ فوایدی که خوردن برخی از غذاهای خاص دارند، بیاموزید. علاوه‌براین، برچسب‌هایی مانند “بعضی اوقات” برای غذاهایی که می‌توان به مقدار کم از آنها لذت برد، و “تمام وقت” برای غذاهایی که سالم‌اند، انرژی را تأمین می‌کنند و به رشد ما کمک می‌کنند، داشته باشید.
  • از كودك خود دعوت كنید تا در فعالیت‌های تقویت استقلال شركت كند: از کودك خود بخواهید در آشپزخانه كمك كند، در زمان گذاشتن لباس‌ها در لباسشویی از او كمك بگیرید، نحوهٔ لباس پوشیدن را به او بیاموزید، دو یا سه لباس در اختیارش قرار دهید تا یکی را برای پوشیدن انتخاب کند. وقتی کودکان در فعالیت‌های تقویت استقلال شرکت می‌کنند، عزت نفس و استقلالشان رشد می‌کند و این سبب می‌شود احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند. این به نوبهٔ خود کمک می‌کند دید مثبتی نسبت به خودشان داشته باشند.

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای اینکه کودکتان با اعتمادبه‌نفس و احساس امنیت بیشتری رشد کند، انجام دهید. امیدوارم این نکات به شما کمک کنند! در بخش نظرات، روش‌های مورد علاقهٔ خود را برای ایجاد تصویر بدنی مثبت در کودک به ما اطلاع دهید