تهیهٔ غذاهای جدیدی که برای کودک پیش‌دبستانی من جذاب است

از آنجا که حواس، شخصیت و شناخت کودک نوپا هنوز در حال رشد است، طبیعی است که آنها سخت‌گیری زیادی نسبت به  بافت، عطر و طعم غذایی که می‌پسندند، داشته باشند، به‌ویژه هنگامی که غذای جدیدی به آنها معرفی می‌شود؛ بنابراین، لازم است هنگام قرار دادن کودکان در معرض غذاهای جدید، مرحلهٔ رشد آنها در نظر گرفته شود تا غذا خوردن برایشان تجربه‌ای مثبت باشد و مهارت‌های احساسی، کلامی و جسمی آنها را نیز تقویت کند.

با در نظر داشتن این دشواری‌ها، در ادامه چند پیشنهاد در مورد چگونگی اضافه کردن موفقیت‌آمیز غذاهای جدید به عادت غذایی فرزندتان آورده شده است:

  • کتابی را که دربارهٔ یک غذای جدید است، با هم بخوانید و قبل از اینکه آن غذا را درست کنید و طعم آن را در زندگی واقعی تجربه کنید، دربارهٔ خصوصیات آن صحبت کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما هنگام غذا خوردن وضعیت راحتی دارد؛ بنابراین خیلی سرگرم این نمی‌شود که سعی کند راحت‌تر بنشیند و وضعیت خود را تغییر دهد.
  • بگذارید کودکتان در تهیهٔ غذا به شما کمک کند. با هم آشپزی کردن تجارب جالب و مثبتی را در مورد غذا در اختیارتان می‌گذارد. همچنین ثابت شده‌است که باعث افزایش اعتمادبه‌نفس کودک می‌شود و درعین‌حال وی را به آزمایش خلاقیت تشویق می‌کند.
  • دمای غذا را در نظر بگیرید و سعی کنید از گرم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • کودک می‌بیند و تقلید می‌کند. الگوسازی کنید که چطور امتحان این غذای جدید می‌تواند ایمن و سرگرم‌کننده باشد.
  • بافت غذا را در نظر بگیرید؛ زیرا بعضی از بچه‌ها غذاهای رشته‌ای چسبناک یا غذاهایی را که نیاز به جویدن زیاد دارند، نمی‌خورند.
  • به شیوهٔ جالبی غذا را سرو کنید. این کار را می‌توان با سرو کردن رنگ‌ها یا اشکال مختلف غذاها، مانند سبزیجات با رنگ روشن، تکه‌های میوه، تکه‌های مربع شکل غذا، ساندویچ‌های مثلث شکل و… به‌ راحتی انجام داد.
  • هربار یک غذای جدید را همراه با غذاهای سالم و آشنا تهیه کنید تا امتحان کردن آن غذای جدید برای کودک شما بیش از حد سخت نشود. قدم‌های کوچک در طولانی مدت تأثیر زیادی دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

برای کسی یک هدیه ویژه ارسال کنید که یک عمر طول بکشد

برای چه کسی خرید می کنید؟