دانشگاه اطفال آمریکا اعلام کرده است که کودکان ۳۶ ماهه باید بتوانند واژگان کافی را بیان کنند، تا نامگذاری اشیا را به روشی بسیار دقیقتر و با اشتباه جزئی انجام دهند. در این صورت خواهید دید که فرزندتان وقتی شروع به استفاده از واژگان پیشرفتهتر برای نام بردن از اعضای بدن میکند، بیشتر به جزئیات توجه دارد و کلمات بیشتری را حفظ میکند. در این سن، کودکان از قسمتهای کوچکتر بدن مانند ابرو، ناخن و زانو نام میبرند.
برای اینکه به کودک در یادگیری اسامی اعضای بدن که توجه کمتری به آنها میشود و یا اسامی سختتری دارند، کمک کنید، روشهای زیادی وجود دارد. برای مثال شما میتوانید قسمتی از بدن خود را به کودک نشان دهید، سپس به همان قسمت از بدن فرزند خود اشاره کنید و در آخر با نام بردن از آن، او را با واژههای جدید آشنا کنید. کودکان نحوه استفاده از یک کلمه را قبل از اینکه بتوانند صداهای صحیح آن را تولید کنند، میفهمند. در طول روز از هر فرصتی استفاده کنید که به قسمتی از بدن کودک که با آن فعالیتی را انجام میدهد، اشاره کنید. برای مثال، هنگام نشستن در زمین بازی، به زانوهای خمشده یا هنگام گرفتن ناخنها به آنها اشاره کنید. شما همچنین میتوانید با او این بازی را انجام دهید: تصویری بزرگ از یک شخصیت انسانی محبوب را ترسیم یا چاپ کنید، سپس از فرزندتان بخواهید که به قسمتهای مختلف بدن او اشاره کند.
روش دیگر یادگیری نام اعضای بدن، هنگامی است که کودک با موسیقی و رقصیدن سرگرم است. شما میتوانید با آهنگ موسیقی آزادانه برقصید، حرکات مختلفی که قسمتهای مختلف بدن را درگیر میکند، مدلسازی کنید و سپس نام آن قسمتها را ذکر کنید. برای مثال، در حالی که زانوها را لمس میکنید، آنها را با حرکتی منعطف خم کنید و بگویید: «حالا زانوهای خود را اینطوری خم کن». آهنگهایی را برای کودکان پخش کنید که بر شناسایی اعضای بدن تمرکز دارند، مانند اشاره کردن، لمس کردن و حرکت دادن هرکدام از اعضای بدن، به طوری که کودک شما نام آنها را یاد بگیرد و آن کلمات را در دایره لغات خود بگنجاند.