هنگامی که از شکل جمع یک اسم استفاده میکنیم، نشان میدهیم که درباره بیش از یک شخص یا شیء صحبت میکنیم. بیشتر اوقات، شکل جمع یک اسم به سادگی با افزودن “s” در انتهای کلمه تولید میشود. این نوع جمع «جمع منظم» نام دارد. بیشتر کودکان در استفاده از جمع منظم بین ۲۷ تا ۳۶ ماهگی تسلط پیدا میکنند. در ابتدای استفاده از جمع، بیشتر کودکان نوپا در کلمات انتخابشده و متداول از آن استفاده میکنند. با گذشت زمان، آنها این قانون را درباره اسامی دیگر نیز بهکار میبرند. این ممکن است به استفاده نادرست از جمع منظم منجر شود؛ مانند گفتن “foots” به جای “feet”.
مدتهاست که محققان علاقهمندند که بدانند چگونه کودکان قوانین دستور زبان را در مورد کلمات جدیدی که یاد میگیرند، استفاده میکنند. در سال ۱۹۵۸، روانشناسی به نام «ژان برکو گلیسون»، آزمایش Wug Test را که اکنون معروف است، را انجام و توسعه داد. در این آزمایش، طرحی از پرندهشعلهای شکل به کودکان نشان داده شد و به آنها گفته شد که این یک “wug” است. سپس “واگ” دیگری به آنها نشان داده و گفته شد «حالا یکی دیگر وجود دارد. دو تا از آنها موجود است. دوتا ___ وجود دارد ». بچهها، مثل من و شما، جواب دادند «واگها». این مطالعه به وضوح نشان داد که کودکان شکل جمع کلمات خاص را حفظ نمیکنند، در عوض آنها قوانین دستوری را یاد میگیرند و از آنها استفاده میکنند. آنها نمیتوانستند کلمه “wugs” را حفظ کنند؛ زیرا قبلاً هرگز آن را نشنیده بودند.
با تمرین در خانه به فرزندتان کمک کنید تا از شکل جمع اسمها استفاده کند. با عبارات ساده دو کلمهای شروع کنید. شما میتوانید چیزی را، مانند یک سیب به او نشان دهید و بگویید “one apple”. سپس یک سیب دیگر به او نشان دهید و بگویید “two apples”. این کار را چند بار تکرار کنید و اجازه دهید یکبار او امتحان کند. همین کار را با اشیای دیگر نیز انجام دهید، با تأکید بر “s” در پایان کلمه تا او بتواند آن را بشنود. همچنین میتوانید کلمات جمعشده در یک داستان را در زمان خواندن به او نشان دهید. از کوچولوی خود بپرسید «اینها چیست؟» و ببینید آیا او با استفاده از فرم جمع بستن کلمه جواب میدهد یا نه. اگر او این کار را نکرد، خودتان به راحتی آن را بگویید و توضیح دهید که چرا ما از شکل جمع کلمه استفاده میکنیم.