ما قبلاً در باره اهمیت بازی برای کودکان صحبت کردهایم و در این نوشتار از تحقیقات جدیدی که راجع به رابطه مهم بازی با زبان حکایت دارند، برایتان خواهیم گفت.
کوچولوی شما ساختن جملات ساده و استفاده از ضمایر را در حدود ۳۶-۲۴ ماهگی آغاز میکند. به همین دلیل شما جملات زیادی خواهید شنید که با «من» یا «تو»شروع میشوند. در این مقاله میخواهیم نکاتی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید روی جنبههای دیگری استفاده از زبان، و از جمله از نگاه شخص سوم تمرکز کنید.
دانشگاه ایلینوی بهتازگی روش جدیدی را برای بهبود استفادهکودک از زبان مبتنی بر اسباببازی، پیشنهاد کرده است که آن ها آن روش را «صحبت با اسباببازی» مینامند. این امر بیشتر از نمونهسازی زبان با بازی تشکیل شده است. این شیوه به روشی خاص با عنوان « نام بردن از اسباببازیها و صحبت درباره آن ها» نام گذاری میشود بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که آن شیء را نامگذاری کنید. برای مثال بیایید تصور کنیم کودک شما یک خرس عروسکی را که مدتهاست دوستش دارد، انتخاب میکند و آن را «پنی» مینامد. حالا ما با پنی چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟
- بازی تظاهر: ما قبلاً درباره بازی تظاهر و استفادهموثر از تخیل صحبت کردهایم. در این مورد، بازی تظاهر با مشارکت پنی انجام میشود. شما میتوانید در اتاق دخترتان بازی کنید و یک مهمانی چای را تصور کنید. جایی که میتوانید در آن جا درباره علاقمندیها و مواردی که پنی دوست ندارد، حرف بزنید. ابتدا استفاده از شخص سوم را برای او الگو قرار دهید؛ برای مثل «پنی زیباترین فنجان را به دست میگیرد». پس از آن، از کودک خود سؤال کنید؛ مثلاً بپرسید «آیا پنی تشنه است؟» بدین وسیله به او نیز فرصت دهید از شخص سوم استفاده کند. درعینحال، شما او را به استفاده از تخیل و ایجاد همدلی نیز تشویق می کنید.
- بازی ساختاری: این نوع بازی به فعالیتهای ساختنی یا چیدن وسایل اشاره دارد. میتوانید کنار کوچولوی خود بنشینید و در مورد آنچه او میسازد صحبت کنید. به او کمک کنید و عملی را که انجام میدهید توصیف کنید. پسازآن، سؤالاتی از او بپرسید که به او کمک کند هنگام توضیح در مورد آنچه میسازد، از شخص سوم استفاده کند. برای سرگرمی بیشتر، حتی میتوانید اسباببازیهای دیگری را درگیر کنید؛ مثلاً پنی را بیاورید و درباره او نیز سوال کنید!
- بازیها و برنامههای معمول: اسباببازی مورد علاقه او را در برنامههای روزمره وارد کنید. برای مثال ، اگر پنی را در زمان حمام کردن کودک با او همراه میکنید، از او در مورد پنی و مراحلی که باید در زمان حمام انجام دهد، سؤال کنید. ضمن اینکه مهارتهای زبانی را الگوسازی و تمرین می کنید، میتوانید با دخترتان کارهای روزمره را نیزانجام دهید.
- بازی با کتابها: فقط مطالعه نکنید، تصاویر را نیز با هم نگاه کنید. از کودک خود بخواهید که به تصاویر اشاره کند و سپس آنها را با استفاده از شخص سوم توصیف کند؛ برای مثال، بگویید «رقصنده در حال پرواز است. میتوانی او را ببینی؟» یا حتی با هم داستان بسازید. درست مثل قبلاً از شخص سوم استفاده کنید و سپس به او فرصت دهید تا آن را امتحان کند!
گنجاندن اسباببازی مورد علاقه کودک در تجربه یادگیری او میتواند تا حد زیادی کمک کند. در انجام این کار کوتاهی نکنید و اگر لازم است گزینههای معمول خود را تغییر دهید. برخی از متخصصان گفتار همچنین توصیه میکنند هنگام کار با مهارتهای زبانی، از پازل، آهنربا، لباس و انواع وسایلنقلیه استفاده کنید. دراینصورت مطمئناً شما موضوعات زیادی برای گفتوگو خواهد داشت.
در انواع فعالیتها میتوانید از صحبت با اسباببازی استفاده کنید. برای نتیجه بهتر، سلیقه کودک و چیزهایی را که برای او جالب است در نظر بگیرید. به او اجازه دهید اسباببازی مورد علاقهاش را خودش انتخاب کند و با آن همراه شود. مهمترین نکته این است که شما دو نفر سرگرم شوید. با گذشت زمان، بدون اینکه متوجه باشید، از روشهای گفت و گو با اسباببازی، در تمام طول روز استفاده خواهید کرد.