در دنیایی که به نظر می‌رسد گاهی مملو از تعارض است، والدین و مراقبان همه امیدوارند که فرزندان آنها با مهربانی نسبت به دیگران رشد کنند اما آیا کاری وجود دارد که با انجام آن بتوانیم به بچه‌های خود همدلی را یاد بدهیم؟ چگونه کودکان می‌توانند بهترین روش درک شرایط دیگران را بیاموزند؟

همدردی با همدلی متفاوت است، زیرا شامل عمل کردن می‌شود؛ بنابراین به جای اینکه فقط درک کنیم دیگران چه احساساتی دارند، همدردی راهنمایی برای عمل کردن است که باعث می‌شود مردم به فکر روش‌هایی برای تسکین ناراحتی شخص دیگری بیفتند. افرادی که با دیگران احساس همدردی می‌کنند تمایل به رفتارهای اجتماعی مانند آرامش، کمک و اشتراک دارند.

محققان دانشگاه تورنتو، دانشگاه پلیموث و دانشگاه پاویای ایتالیا به‌تازگی مطالعه‌ای را انجام دادند که در آن شیوه‌هایی را که کودکان در سنین مختلف وسایلشان را به اشتراک‌ می‌گذارند، بررسی کردند. در مطالعهٔ آنها، ۱۶۰ کودک چهار و هشت ساله، ۶ برچسب بسیار جذاب دریافت کردند. سپس به آنها فرصت داده شد هر تعداد از آن برچسب‌ها را با یک کودک در تصویری به اشتراک بگذارند. کودک در تصویر در شرایط مختلفی به آنها نشان داده شد، که شامل: “نیازمند” (“او غمگین است”، “او هیچ اسباب‌بازی‌ای ندارد”) و “بی نیاز/ خنثی است” (” ۴ ساله یا  ۸ساله است و دقیقاً مثل شما”) بود.

محققان دریافتند کودکانی که تمایل بیشتری داشتند که برچسب‌هایشان را به کودک “نیازمند” بدهند، ابتدا کودکان ۸ ساله بودند که به طور متوسط ​​۷۰٪ برچسب‌های خود را با گیرندهٔ نیازمند تقسیم کردند(در مقایسه با ۴۷٪ با گیرندهٔ خنثی)، و کودکان۴ ساله که فقط ۴۵ ٪ از برچسب‌های خود را با گیرندهٔ نیازمند تقسیم کردند (در مقایسه با ۳۳٪ در شرایط خنثی).

بنابراین سؤال اصلی این است که چرا کودکان ۸ ساله بیشتر وسایلشان را با کودکان نیازمند تقسیم می‌کنند؟

پاسخ در توانایی‌های روزافزون کودکان برای قرار دادن خود در جای دیگران نهفته است. علاوه‌بر احساس نگرانی برای دیگران، توانایی درک شرایط آنها می‌تواند کمک یا رفتارهای مشترک را افزایش دهد و این نشان می‌دهد که آنها نسبت به شرایط خود حساس‌اند.

در مطالعه‌ای دیگر، محقق “برد فاررانت” دریافت هنگامی كه مادران كودكان ۴ و ۶ ساله، آنها را ترغیب می‌كنند که از دیدگاه كودك دیگری مسائل را ببینند، آن کودکان اقدامات بیشتری در زمینهٔ كمك و مراقبت انجام می‌دهند. به عبارت دیگر، باملاحظه و اندیشمندانه شرکت کردن در گفت‌وگو با کودکان خود در مورد نیازها، احساسات و خواسته‌های دیگران می‌تواند به کودکان در ایجاد همدردی کمک کند.

در ادامه ۵ نکته آمده است که می‌تواند به کودک شما در ایجاد همدردی با دیگران کمک کند:

  • برای شروع گفت‌وگو در مورد رفتارها، انتخاب‌ها و انگیزه‌های شخصیت‌ها، از کتاب‌ها استفاده کنید. سعی کنید از کودک سؤال‌هایی کنید که یک جواب واحد نداشته باشند و بتواند دربارهٔ آنچه فکر می‌کند توضیح دهید؛ مانند ” فکر می‌کنید چرا او چنین رفتاری داشته است؟” یا “انتخاب او چه تأثیری بر دیگران داشت؟”
  • به کودک خردسال خود کمک کنید احساسات خود را به زبان بیاورد تا بتواند یاد بگیرد احساسات دیگران را تشخیص دهد.
  • قبل از اشاره به تفاوت‌ها، به او کمک کنید شباهت‌هایی را با دیگران پیدا کند.
  • نقش بازی کنید و کودک خود را تشویق کنید تا خودش را جای دیگری قرار دهد.
  • به کودک خود کمک کنید تا درک کند که می‌تواند باعث شادی یا کمک به شخص دیگری شود. او را توانمند کنید.