ما والدین، دائماً در موقعیتی قرار میگیریم که به فرزندانمان «نه» بگوییم و دلیل خوبی هم برای این کار داریم! (لینک:) “آیا میتوانم برای شام کیک بخورم؟”، “آیا میتوانم روی دیوار نقاشی کنم؟”، “آیا میتوانم یک ماشین اسباببازی (دیگری) داشته باشم؟”. این درخواستها مساوی با “نه!” به صورت خودکار و قطعی است. گزینههای دیگری غیر از نه گفتن ساده به کودک نیز میتواند وجود داشته باشد، گزینههایی که به همان اندازه روشن هستند اما همچنین نشان میدهند که شما صحبتهای او را میشنوید و میفهمید که چرا او آن چیزها را میخواهد.
چگونه از ارتباطات مثبت استفاده کنیم؟
اول از همه، در نظر بگیرید که آیا “نه” شما در واقع میتواند یک “بله” باشد؟ بسیاری از والدین دریافتهاند که بله گفتن به کودک در بیشتر اوقات، به او کمک میکند تا در مواقعی که به او جواب منفی میدهند، مدارا کند؛ برای مثال، اگر فرزندتان میخواهد قبل از شام زمان بیشتری را بازی کند، میتوانید بگویید “خوب، اجازه دارید پنج دقیقه دیگر بازی کنید، سپس ما میخواهیم شام بخوریم”. این پنج دقیقه بیشتر به او نشان میدهد که حرفهای او را میشنوید و احتمالاً به شما کمک میکند تا با آرامش مشغول شدن به کاری دیگر را به همراه کودک شروع کنید. وقتی این پنج دقیقه تمام شد، وقت شام فرارسیده است و باید در مورد آن شفاف باشید. کودکان به محدودیتهای محبتآمیز و محکم نیاز دارند.
همچنین میتوانید رویکرد دیگری را نیز در نظر بگیرید. در کتاب بله مغز: چگونه میتوان شجاعت، کنجکاوی و انعطافپذیری را در کودک خود پرورش داد، دکتر “دانیل سیگل” و همکار نویسندهٔ او “تینا پین برایسون” در مورد مخفف “PART” صحبت میکنند.
P: در زمان حال حضور داشتن برای درخواست
A: با احساساتی که در پس این درخواست وجود دارد هماهنگ شدن
R: تشدید احساسات کودک
T: رشد اعتماد
برای مثال، شما در حال آماده شدن برای خواب هستید و پس از سومین و آخرین کتاب داستانی که با هم خواندهاید، فرزند کوچک شما میگوید: “من داستان دیگری میخواهم!”. میتوانید بگویید: “به هیچ وجه. کافی است، ما قبلاً سه مورد را خواندهایم و وقت خواب است”. یا میتوانید از ارتباطات مثبت استفاده کنید و بگویید: “میدانم. من هم میخواهم یک داستان دیگر را با تو بخوانم، چون بسیار سرگرمکننده است و من دوست دارم که در کنار تو باشم! اما میدانی چیست، من خیلی خستهام و تو هم همینطور، ما واقعاً روز خوبی را با هم سپری کردیم. چرا تو کتابی انتخاب نمیکنی که آن را فردا با هم بخوانیم؟ فردا میتوانیم با آن شروع کنیم. الان وقت خواب است.”
این به کودک شما نشان میدهد که حرفهای او را میشنوید، میفهمید که چرا او خواستهٔ خود را ابراز میکند (و نشان دهید شما هم آن را میخواهید!). با استفاده از این عمل، شما محیطی را ایجاد میکنید که در آن کودک شما میفهمد که میتواند خواستههای خود را بیان کند، شنیده و درک شود اما همیشه به خواستههای خود نخواهد رسید. گاهیاوقات، فقط با شنیده شدن، کودکان نیز تمایل بیشتری دارند که به شما گوش فرادهند.