آنچه در این مقاله میخوانید:
قرن بیستویکم است و فناوری دور و اطراف مارا فرا گرفته است! در واقع، فناوری همان چیزی است که به من اجازه میدهد این مطلب را بنویسم و شما آن را بخوانید. درنتیجه، م توان گفت بله! فناوری ابزاری عالی است که به ما امکان برقراری ارتباط و تنظیم بهتر امور روزمره را میدهد. اما از آنجا که فناوری در زندگی مدرن ما بسیار فراگیر است، کودکان هم مانند بزرگسالان هر روز در معرض آن قرار میگیرند
بنابراین، می تواند این سوال مطرح شود که حقایق، دستورالعملها و پیشنهادهای مربوطبه قرار گرفتن کودکان در معرض وسایل الکترونیکی و استفاده از آن ها چیست؟ برای این که در اینمورد بیشتربدایند، بیشتر ادامه این مطلب را بخوانید…
بیایید با راهنماها شروع کنیم
توصیه میشود از اجازه دادن به کودکان زیر ۱۸ ماه برای استفاده از هرگونه صفحههای الکترونیکی(تبلت و موبایل) به غیر از برقراری تماس تصویری با آن ها، خودداری کنید. والدینی که میخواهند رسانههای دیجیتال را به کودکان ۱۸ تا ۲۴ ماه معرفی کنند، باید برنامههایی با کیفیت بالا را انتخاب کنند و آن را به همراه فرزندان خود تماشا کنند تا به آنها کمک کنند آنچه را که میبینند درک کنند. برای کودکان ۲ تا ۵ ساله توصیه میشود استفاده از صفحههای نمایش الکترونیک را به ۱ ساعت در روز و دیدن برنامههای با کیفیت محدود کنید. همچنین، مشاهده برنامهها به همراه کودک از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا به آنها کمک میکند آنچه را که میبینند و نحوه استفاده از آن را در جهان اطراف خود درک کنند.
برخی از نتایج تحقیقات
- محققان دانشگاه لندن که روی پروژهٔ TABLET کار میکنند، استفاده از دستگاههای صفحه لمسی(تبلت) در نوزادان ۳۶-۶ ماهه را بررسی کردند و دریافتند که ۹۹٪ خانوادهها حداقل یک وسیله الکترونیکی لمسی دارند، ۹۷٪ چندین دستگاه الکترونیکی دارند و بعضی از آنها تا ۱۴ وسیله الکترونیکی در اختیار دارند. آنها دریافتند که روزانه ۵۱٪ از کودکان ۶ تا ۱۱ ماهه به طور متوسط ۸ دقیقه و ۹۲٪ از کودکان ۲۶ تا ۳۶ ماهه به طور متوسط ۴۳ دقیقه از صفحه نمایش لمسی استفاده می کنند.
- محققان دانشگاه تورنتو دریافتند که تا ۱۸ ماهگی ، ۲۰٪ از کودکان هرروز به مدت نیم ساعت دستگاهی الکترونیکی را در دست دارند. یافتهها نشان دادند که برای هر ۳۰ دقیقه افزایش زمان استفاده، ۴۹٪ افزایش خطر تأخیر در حرف زدن وجود دارد.
- یک مقاله AAP که در مورد تأثیر برنامههای تلویزیونی روی نوزادان کمتر از ۳ سال تحقیق میکرد، گزارش داد که برنامههای آموزشی در گسترش دانش کودکان مؤثرند. همچنین این وسایل در نگرش نژادی آنها تأثیر دارند و قوه تخیل آنها را افزایش میدهند. توجه به این نکته مهم است که این مطالعه فقط روی تأثیر محتوای تلویزیونی و نه زمان مشاهده تمرکز داشت.
- مطالعه دیگری که در مورد ارتباط بین مدت زمان تماشای صفحههای نمایش و کمبود خواب در نوزادان و کودکان نوپای بین ۶ تا ۳۶ ماه انجام شد، نشان داد که هر ساعت اضافی استفاده از صفحه الکترونیکی با کمبود میانگین حدود ۲۶ دقیقه خواب شبانه ارتباط دارد.
- محققان دانشگاه پرینستون نشان دادهاند که استفاده از وسایل الکترونیکی مناسب سن و آموزشی میتواند برای کودکان مفید باشد. باوجوداین، گزارش آنها تاکید میکند که کودکان ممکن است به جای فیلم، تجربههای واقعی را بهتر بفهمند و از آنها بیاموزند.
- شواهد جالب از Science Directon در مورد اینکه چگونه کودکان یادگیری را از یک نمایش دو بعدی به یک شیء سه بعدی منتقل میکنند، نتیجه میگیرد که کودکان میتوانند با استفاده از اشیای مربوطه در زندگی واقعی (3D) از اعمالی که در تلویزیون میبینند (2D) تقلید کنند. اگرچه در این مطالعه، همچنین گفته شده است که کودکان زیر ۳ سال در مقایسه با زندگی واقعی، از تلویزیون کمتر یاد میگیرند.
چه بخواهیم و چه نخواهیم ، فناوری جزئی از زندگی روزمره ما شده است؛ پس چه پیشنهادهایی درباره استفاده از ابزارهای فناوری که در اطراف کودک موجودند، میتوان داد؟ موارد زیر قابل توجه است.
- از استفاده از فناوری به عنوان تنها راه آرام کردن کودک خود پرهیز کنید. اگرچه برخی تحقیقات وجود دارد که بیان میکنند در برخی شرایط، مانند هواپیما، رسانه یک روش تسکیندهنده مفید است، سعی کنید از آن به عنوان تنها گزینه استفاده نکنید.
- از استفاده از وسایل الکترونیکی برای کودکان زیر ۱۸ ماه خودداری کنید، مگر اینکه برای تماس تصویری باشد.
- همیشه سعی کنید برنامههای آموزشی ویدئویی را انتخاب کنید و همراه با کودکان ۱۸ تا ۲۴ ماهه خود، برنامه را تماشا کنید تا بتوانید به آنها کمک کنید آنچه را که میبینند، به خوبی بفهمند.
- استفاده از وسایل الکترونیکی برای کودک نوپای خود را به ۱ ساعت در روز محدود کنید و همراه با آنها برنامهها را تماشا کنید تا بتوانید به او کمک کنید تا بفهمد چگونه آموختههای جدید خود را در محیط اطراف خود به کار ببرد.
- در زمان وعدههای غذایی و یک ساعت قبل از خواب، از استفاده از وسایل الکترونیکی خودداری و جلوگیری کنید.
- استفاده از وسایل الکترونیکی را به یک فعالیت خانوادگی مانند تماشای خانوادگی یک فیلم یا بازیهای خانوادگی تبدیل کنید. درباره آنچه میبینید و یاد میگیرید، سؤال کنید.
- وقتی از دستگاههای الکترونیکی استفاده نمیکنید، آنها را خاموش کنید. از روشن گذاشتن تلویزیون فقط برای سروصدای پس زمینه خودداری کنید.
- کودک از رفتارهای شما الگوبرداری میکند. سعی کنید هنگام بازی با کوچولوی خود از پاسخگویی به تماسها یا پیامکها خودداری کنید.
- دانشگاه كودكان آكسفورد به والدین توصیه میكند كه از دستگاههای الکترونیکی با تأمل استفاده كنند. زمان استفاده خود را محدود کنند و تعاملات را در اولویت قرار دهند. همچنین برنامههایی را که میخواهید ببینید به همراه فرزندتان انتخاب کنید و به پیامی که آن برنامه به او میدهد توجه کنید. به او کمک کنید مطالب بیمحتوا را تشخیص دهد و آنها را زیر سؤال ببرد و از اینکه رسانهای که وی تماشا میکند از محتوای بیکیفیت عاری است مطمئن شوید.
- در مورد استفاده از وسایل الکترونیکی یک توافقنامه خانوادگی ایجاد کنید. AAP اشاره میکند که اگر از رسانه به طور مناسب استفاده شود، میتواند کیفیت زندگی روزمره شما را افزایش دهد. رسانه باید برای شما و در سبک و ارزش والدین شما کار کند. به همین دلیل آنها یک طرح رسانه خانوادگی ایجاد کردند تا به مخاطبان خود کمک کند تا بدانند چه زمانی از رسانه برای رسیدن به هدف خود استفاده کنند.