آنچه در این مقاله میخوانید:
در اوایل کودکی، زبان قدم به قدم رشد میکند. برخی از مهارتهای زبانی نیز بهطورطبیعی بروز میکنند، اما برای رشد آن ها کودکان باید در وهله اول در معرض یادگیری زبان باشند. ما درباره برخی از رایجترین اشتباهات بچهها و چگونگی کمک به آنها برای رفع این اشتباهات کمی توضیح خواهیم داد.
«استیون پینکر»، استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد، «سخن گفتن، بدون آموزش دیدن» را در کودکان نوپا تجزیهوتحلیل کرده است. او توانست در این مطالعه یک اشتباه متداول و مشخص را تحت عنوان «استفاده بیش از حد از دستور زبان» در کاربرد زبان شناسایی کند. اوهمچنین نتیجه گرفت که وقتی کودک کوچک شما در حال یادگیری قوانین جدید دستورزبان است، میتواند قانونمندی بیشازحدی را تجربه و آن را به کلمات دیگر منتقل کند. برای مثال وقتی که او یاد میگیرد “-ed” را به افعال مزدوج اضافه کند و زمان گذشته را بسازد، آن را به افعال بیقاعده و در پایان عباراتی مانند “I builded a house” یا “you readed it wrong” نیز منتقل میکند. یا هنگامی که این حرف را برای او تکرار میکنید، برای مثال: ” i readed it wrong?” ، او متوجه این اشتباه میشود و فکر میکند احمقانه است که شما اینگونه صحبت کنید، و این امر بدان معنی است که او شیوه صحیح به کار بردن این کلمه را میداند. استفاده بیش از حد از دستور زبان میتواند در جمع هم اتفاق بیفتد. هنگامی که فرزندتان یاد میگیرد “-s” را به انتهای کلمه اضافه کند، میتواند آن را روی جمعهای بیقاعده نیز به کار ببرد و بگوید «دو پا» یا «دو موش».
باید بدانید که کوچولوی شما افعال بیقاعده زیادی را در حافظه خود ذخیره کرده است، اما در ابتدای کار ممکن است در بازیابی آن ها شکست بخورد. برای یک بازیابی موفقیتآمیز، او نیاز دارد که به صورت مکرر با این کلمه ها برخورد کند. همچنین ممکن است در مورد فعلهایی که کمتر از آنها استفاده میکنید، اشتباه کند. بنابراین هنگامی که این فعلها را بیشتر برایش به کار ببرید، اشتباهاتش کاهش مییابد.
یک مطالعٔ دیگر نیز در زمینه فراگیری زبان، تعامل والدین و کودکانی که را بین ۸ تا ۳۰ ماه دارند، تجزیهوتحلیل کردهاست. محققان واژگان واضح و رسایی را که کودکان نوپا به دست آوردهاند مطالعه کردهاند. نتایج نشان داد که کودکان دارای والدین ترغیبکننده، علاوهبر سرعت بیشتر در به دست آوردن کلمات با اشکال بیقاعده و گفتههای طولانیتر، از اسم و افعال بیقاعده بیشتری استفاده میکنند.
پس میتوانیم نتیجه بگیریم که قرار گرفتن در معرض زبان کاری کلیدی است و اشتباهات دستوری رایج، بخشی از روند فراگیری است.
اما شما بیشتر چه نوع اشتباهاتی را خواهید دید؟
-
استفاده بیش از حد از دستور زبان:
این یک نوع اشتباهی است که استیون پینکر به آن اشاره کرد؛ این اتفاق وقتی رخ می دهد که کودک شما یک قانون دستور زبان جدید را میآموزد و آن را در کلمات دیگری اعمال میکند که متناسب با این دستور نیستند.
-
تعمیم بیشازحد:
کودک شما کلمهای را انتخاب میکند و از آن برای نامبردن از چیزهای نیز استفاده میکند. برای مثال با استفاده از کلمهٔ “دوست”، به کودکی که در پارک با او همبازی است اشاره میکند و سپس هنگام ملاقات با یک توله سگ یا خانم مهربان در سوپرمارکت نیز آن کلمه را به کار میبرد.
-
تعمیم کمترازحد طبیعی:
وقتی کوچولوی شما کلمهای را یاد میگیرد و نمیتواند آن را به موارد دیگر تعمیم دهد. برای مثال، اگر او عروسک خود را “تولهسگ” بنامد و نتواند تولهسگ واقعی را با همان کلمه صدا بزند. براساس مطالعاتی که نتیجهاش را بیان کردیم، این مورد میتواند کمتر اتفاق بیفتد.
این اشتباهات در روند عادی فراگیری زبان رخ می دهند. کودک شما با سرعت متناسب با ویژگیهای خود ادامه خواهد داد و قدم به قدم، بسیاری از مراحل مهم مانند استفاده از افعال و جمعهای بیقاعده را با موفقیت پشت سر خواهد گذاشت. در این دوره صبور باشید و استفاده صحیح از زبان را به کوچولوی خود یاد دهید تا بتواند بر لغات گسترده و بازیابی آسانتر آنها تسلط یابد. صحبت کردن بیشتر با کودک، کمک زیادی به تقویت مهارتهای زبانی او خواهد کرد.