اگر چیزی را بخورید که آلوده به باکتری، ویروس یا سم باشد و حالت تهوع، استفراغ یا اسهال داشته باشید ممکن است دچار مسمومیت غذایی شده باشید. در دوران بارداری، مسمومیت غذایی می‌تواند با ویارهای صبحگاهی یا بیماری دیگری اشتباه گرفته شوند. اگر علائم به طور ناگهانی بروز کرد و شما احساس می‌کنید با حالت تهوع صبحگاهی معمول متفاوت است یا فکر می‌کنید که چیز آلوده‌ای خورده‌اید، احتمالاً مسمومیت غذایی دارید. اگر مطمئن نیستید یا علائم بیماری ادامه پیدا کرد برای تشخیص هرگونه بیماری ویروسی یا عفونت با پزشک خود تماس بگیرید.

مسمومیت غذایی معمولاً برای کودک شما ضرری ندارد. قطعاً شما احساس مریضی خواهید کرد و نمی‌توانید با هر دارویی آن را درمان کنید اما معمولاً در این مواقع کودک شما در سلامت کامل است. از طرف دیگر، اگر برخی از باکتری‌های موجود در غذاهای نپخته یا آلوده مانند لیستریا در بدن شما باشد و آن را درمان نکنید، این ممکن است برای کودک مضر باشد. لیستریا باکتری است که گاهی‌اوقات در غذاهای نپخته مانند گوشت‌های قرمز یا پنیرهای غیر پاستوریزه وجود دارد. این باکتری می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی کودک در حال رشد شما ایجاد کند اما در مجموع، آسیب به جنین در اثر مسمومیت بسیار نادر است؛ زیرا در دوران بارداری خوردن غذاهای نپخته یا غیرپاستوریزه توصیه نمی‌شود.

درمان مسمومیت غذایی در دوران بارداری

کمبود آب بدن رایج‌ترین اثر و بیشترین خطر مسمومیت غذایی است. اگر بیمار شدید، در طول روز حتماً مقدار زیادی آب بنوشید. با یک جرعه شروع کنید و هنگامی که معدهٔ شما می‌تواند مایعات را تحمل ‌کند، مصرف خود را افزایش دهید. حتی می‌توانید یک نوشیدنی انرژی‌زا را با آب رقیق کنید تا الکترولیت‌های بدن را دوباره تأمین کند، اما از خوردن قند اضافی خودداری کنید. حتماً استراحت کنید، آب‌رسانی مناسب و استراحت کافی می‌تواند برای بهبود بدن معجزه کند.

حتماً با پزشک خود نیز تماس بگیرید. بیماری‌های ناشی از مسمومیت غذایی می‌توانند خطرناک باشند و پزشک دستورالعمل‌های کافی برای بهبود سریع را به شما می‌دهد. همچنین، اگر احساس می‌کنید دچار کمبود آب بدن شده‌اید یا استفراغ و اسهال متوقف نشده‌است، ممکن است پزشک برای تجویز مایعات توصیه کند که آزمایش IV انجام شود.

جلوگیری از مسمومیت غذایی

  • به هیچ وجه غذاهای نپخته نخورید.
  • غذای خام را دور از سبزیجات تمیز، میوه‌ها و غذاهای آمادهٔ خوردن نگه دارید.
  • مواد غذایی را در دمای مناسب نگهداری کنید و پس از استفاده، سریع آنها را در یخچال قرار دهید یا بگذارید یخ بزنند.
  • قبل از غذا خوردن و بعد از استفاده از دستشویی دست‌هایتان را بشویید.
  • بشقاب‌ها و ظروف را تمیز نگه دارید.
  • گوشت غذاهای آماده را قبل از خوردن گرم کنید (اما اگر می‌توانید از آنها اجتناب کنید).
  • تمام محصولات را بشویید یا ضدعفونی کنید.
  • قبل از مصرف محصول به تاریخ انقضای آن نگاه کنید.
  • از فروشندگان خیابانی غذا نخرید.