رشد عاطفی: اصول اولیه

وقتی به رشد کودک فکر می کنیم ، تصور می کنیم نوزادان راه رفتن ، صحبت و شمردن را یاد میگیرند. ما تمام تلاش خود را می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که کودک ما از پس همه این توانایی ها برمی آید و در آینده مشکلی نخواهد داشت. اما در مورد یادگیری شناسایی و ابراز احساسات چطور؟ آیا این مهارت ها برای آینده بچه های ما نیز مهم نیستند؟ آنها مطمئنا مهم هستند! در واقع ، مهارت های اجتماعی که کودکان در 5 سال اول یاد می گیرند ، به بهزیستی عاطفی و توانایی انطباق در مدرسه مربوط می شود. به علاوه ، آنها برای ایجاد روابط موفق و پایدار در طول زندگی بسیار مهم هستند. بنابراین ، به همان اندازه که رشد جسمی ، زبانی و شناختی مهم است ، رشد عاطفی و اجتماعی نیز به همان اندازه مهم است.

اما رشد عاطفی شامل چه مواردی است؟

یادگیری مهارت های..

  • احساسات خودمان را شناسایی کنیم
  • احساسات دیگران را شناسایی کنیم
  • احساسات خود و دیگران را درک کنیم
  • احساسات قوی را کنترل کنیم
  • احساسات شدید را با رویکرد سازنده ابراز کنیم
  • رفتار خودمان را تنظیم کنیم
  • برای دیگران همدلی کنیم
  • روابط را برقرار و حفظ کنیم

مطمئناً ، به عنوان بزرگسالان ، بعضی اوقات ما هنوز در حال کار بر روی برخی از این توانایی ها هستیم ، اما از زمان تولد در حال رشد دهی آنها هستیم! تحقیقات نشان داد که رشد عاطفی از اوایل زندگی آغاز می شود و این امر برای پیشرفت در ساختار مغز بسیار مهم است ، و پیامدهای زیادی در طول زندگی به همراه دارد.

احساسات از نظر زیست شناختی استوار هستند و در مناطق مختلف سیستم عصبی مرکزی متصل می شوند. با هر تجربه فردی و تأثیر محیط ، این پیوندها رشد می کنند و اجازه می دهند رفتار عاطفی بالغ تری بروز کند. چگونه این اتفاق در هر مرحله از پیشرفت رخ می دهد؟

نوزادان تازه متولد شده

برای نوزادان و نوزادان تازه متولد شده ، تجربیات عاطفی شکل دهنده ارتباطات بین مدارهای مغزی در طی تعاملات آنها با والدین یا مراقبت کننده اتفاق می افتد. به عنوان مثال ، در حالی که تغذیه می شوند ، آرامش می گیرند یا در آغوش گرفته میشوند. در این مرحله اولیه ، نوزادان قادر به تنظیم احساسات و واکنش های خود نیستند ، بنابراین مراقبت و حساسیت پاسخگو با احساسات مثبت همراه است.

کودکان نوپا

در این مرحله ، احساسات پیچیده تر هستند. یکی از چالش برانگیزترین وظایفی که کودکان نوپا باید بر آن غلبه کنند ، مدیریت احساساتشان است. کم کم آنها یاد می گیرند که تجربیات خودشان را تفسیر کنند و بفهمند دیگران چه کار می کنند و چه فکر می کنند. آنها برای درک بهتر احساسات به پایه های قبلی اعتماد خواهند کرد.

کودکان

از آنجا که این مهارت ها بر اساس مهارت های قبلی و معماری یاد گرفته شده است ، در پایان کودکان پیش دبستانی می توانند احساسات خود و دیگران را پیش بینی کنند ، در مورد آنها صحبت کنند و از آنها آگاهی داشته باشند ، به آنها این امکان را می دهد که تعاملات اجتماعی روزمره را به روش بهتری کنترل کنند. اکنون ، آنها احساسات بسیار پیچیده تری مانند ، شرم ، غرور و گناه را تجربه می کنند. به علاوه ، آنها می توانند بهترازطریق زبان ارتباط برقرار کنند ، قادر به بیان احساس خود هستند و بدین وسیله درخواست کمک می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

برای کسی یک هدیه ویژه ارسال کنید که یک عمر طول بکشد

برای چه کسی خرید می کنید؟