برقراری ارتباط به گونه‌ای که مهارت‌های اجتماعی-عاطفی فرزند شما را پرورش دهد

همان‌طور که دانشگاه اطفال آمریکا ارزیابی می‌کند ما می‌دانیم که در حدود ۲ تا ۴ سالگی، کودکان پیش‌دبستانی بیشترین پیشرفت را در مهارت‌های مهم ارتباطی خود دارند. در این مقاله، ما قصد داریم فراتر از بیان مزایایی که پیشرفت این مرحله برای گسترش دایرهٔ واژگان فرزندتان دارد، ارتباطات را بررسی کنیم و در عوض به نقش مهمی که در رشد اجتماعی و عاطفی کودک شما بازی می‌کند، توجه کنیم.

اینکه شما چگونه با فرزندتان ارتباط برقرار می‌کنید، زمینه‌ساز برقراری ارتباط او با خودش خواهد بود. از آنجا که کودک شما هنوز بسیار کم سن است، ارتباط برقرار کردن می‌تواند برایش مشکل باشد، به‌خصوص در موقعیت‌هایی که ناامید می‌شود و شما عصبانی می‌شوید، مانند بحث در مورد یک رفتار تعارضی. دقیقاً در این شرایط است که برای شما بسیار مهم است که الگوسازی کنید که چگونه می‌توان با صحبت کردن مشکلات را حل کرد. اگر در خانواده خود ارتباط مثبت برقرار کنید، کودک شما مهارت حل مسئله، ابراز احساسات و ایجاد رابطه را فرامی‌گیرد. به‌هرحال، خانواده اولین جایی است که همهٔ ما می‌توانیم مهارت‌های اجتماعی-عاطفی را در آن تمرین کنیم!

دپارتمان رشد کودک در دانشگاه نبراسکا-لینکلن نکاتی در مورد نحوهٔ برقراری ارتباط با کودک ارائه می‌دهد که درک و رشد عاطفی او را تقویت کند:

  • قبل از صحبت، بدانید که می‌خواهید چه بگویید. هنگامی که به کودکان بیش از حد اطلاعات داده می‌شود، می‌توانند به‌راحتی تحت فشار قرار بگیرند و دستپاچه شوند. بهتر است به جای اینکه آنها فقط شنونده باشند و به صحبت‌های شما که فراتر از محدودهٔ توجه آنهاست، گوش دهند، با دادن برخی از اطلاعات ساده به آنها اجازه دهید در گفت‌گو شرکت کنند و سپس سؤال‌هایی را برای روشن شدن مطلب از آنها بپرسید.
  • از احساسات خود آگاه باشید. بعضی‌اوقات ما حتی وقتی فکر می‌کنیم کاملاً واضح عمل می‌کنیم، بچه‌ها به روش‌هایی غیرمنتظره پاسخ می‌دهند. این ممکن است به این دلیل باشد که کلماتی که می‌شنوند با احساسی که می‌بینند متفاوت است. برای جلوگیری از دادن سیگنال‌های ترکیبی، احساسات خود را نادیده نگیرید و اگر بسیار ناامید یا خسته شدید، قبل از ادامهٔ گفت‌گو لحظه‌ای آرام باشید.
  • شنونده‌ای فعال باشید. روی حرف زدن تمرکز کنید، علاقهٔ خود را با زبان بدن نشان دهید و سعی کنید همان‌طور که با گوش خود گوش می‌دهید، با قلبتان هم گوش کنید.
  • سعی کنید هنگام تغییر دادن یک رفتار مشکل‌ساز، گفتن پیام‌های “من” را به جای پیام‌های “شما” انتخاب کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

برای کسی یک هدیه ویژه ارسال کنید که یک عمر طول بکشد

برای چه کسی خرید می کنید؟